Philosophy, education and good living: a polylogical approach to epistemic diversity

dc.creatorCollado Ruano , Javier
dc.date2017-05-15
dc.date.accessioned2023-08-17T20:59:18Z
dc.date.available2023-08-17T20:59:18Z
dc.identifierhttps://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/200
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8277338
dc.descriptionThe main objective is to research the conditions, limits, and possibilities of designing a transdisciplinary education as a teaching project in the philosophical field of Good Living. This philosophical perspective of intercultural pedagogical praxis implies a polilogical approach to epistemic diversity, in order to rethink education from an ecology of knowledge that integrates and combines scientific knowledge and non-scientific wisdom. Transdisciplinarity is the appropriate methodology for educating in and for diversity, since it organizes knowledge horizontally, without hierarchizing the different epistemes that co-exist in the same space-time. As a result, the work studies the pedagogical principles for a transdisciplinary and polilogical human training, establishing the procedures of a polylogical evaluation to innovate in the educational sciences of Good Living.en-US
dc.descriptionEl objetivo general es investigar las condiciones, límites y posibilidades de diseñar una educación transdisciplinar como proyecto docente en el campo filosófico del Buen Vivir. Esta perspectiva filosófica de praxis pedagógica intercultural implica un abordaje polilógico a la diversidad epistémica, con el fin de repensar la educación desde una ecología de saberes que integre y combine los conocimientos científicos y los saberes no científicos. La transdisciplinariedad es la metodología apropiada para educar en y para la diversidad, puesto que organiza el conocimiento de forma horizontal, sin jerarquizar las diferentes epistemes que co-existen en mismo espacio-tiempo. Como resultado, el trabajo estudia los principios pedagógicos para una formación humana transdisciplinar y polilógica, estableciendo los procedimientos de una evaluación polilógica para innovar en las ciencias educativas del Buen Vivir.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/200/160
dc.rightsDerechos de autor 2017 Universidad Nacional de Educaciónes-ES
dc.sourceMamakuna; Núm. 5 (2017): Educación en y para la diversidad (mayo-agosto); 86-93es-ES
dc.source2773-7551
dc.source1390-9940
dc.subjecteducación intercultural, diversidad epistémica, buen vivir.es-ES
dc.subjectintercultural education, epistemic diversity, good livingen-US
dc.titleFilosofía, educación y buen vivir: un abordaje polilógico a la diversidad epistémicaes-ES
dc.titlePhilosophy, education and good living: a polylogical approach to epistemic diversityen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución