Filosofía, educación y buen vivir: un abordaje polilógico a la diversidad epistémica
Philosophy, education and good living: a polylogical approach to epistemic diversity
dc.creator | Collado Ruano , Javier | |
dc.date | 2017-05-15 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-17T20:59:18Z | |
dc.date.available | 2023-08-17T20:59:18Z | |
dc.identifier | https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/200 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8277338 | |
dc.description | The main objective is to research the conditions, limits, and possibilities of designing a transdisciplinary education as a teaching project in the philosophical field of Good Living. This philosophical perspective of intercultural pedagogical praxis implies a polilogical approach to epistemic diversity, in order to rethink education from an ecology of knowledge that integrates and combines scientific knowledge and non-scientific wisdom. Transdisciplinarity is the appropriate methodology for educating in and for diversity, since it organizes knowledge horizontally, without hierarchizing the different epistemes that co-exist in the same space-time. As a result, the work studies the pedagogical principles for a transdisciplinary and polilogical human training, establishing the procedures of a polylogical evaluation to innovate in the educational sciences of Good Living. | en-US |
dc.description | El objetivo general es investigar las condiciones, límites y posibilidades de diseñar una educación transdisciplinar como proyecto docente en el campo filosófico del Buen Vivir. Esta perspectiva filosófica de praxis pedagógica intercultural implica un abordaje polilógico a la diversidad epistémica, con el fin de repensar la educación desde una ecología de saberes que integre y combine los conocimientos científicos y los saberes no científicos. La transdisciplinariedad es la metodología apropiada para educar en y para la diversidad, puesto que organiza el conocimiento de forma horizontal, sin jerarquizar las diferentes epistemes que co-existen en mismo espacio-tiempo. Como resultado, el trabajo estudia los principios pedagógicos para una formación humana transdisciplinar y polilógica, estableciendo los procedimientos de una evaluación polilógica para innovar en las ciencias educativas del Buen Vivir. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Nacional de Educación | es-ES |
dc.relation | https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/200/160 | |
dc.rights | Derechos de autor 2017 Universidad Nacional de Educación | es-ES |
dc.source | Mamakuna; Núm. 5 (2017): Educación en y para la diversidad (mayo-agosto); 86-93 | es-ES |
dc.source | 2773-7551 | |
dc.source | 1390-9940 | |
dc.subject | educación intercultural, diversidad epistémica, buen vivir. | es-ES |
dc.subject | intercultural education, epistemic diversity, good living | en-US |
dc.title | Filosofía, educación y buen vivir: un abordaje polilógico a la diversidad epistémica | es-ES |
dc.title | Philosophy, education and good living: a polylogical approach to epistemic diversity | en-US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |