dc.contributor | Solano Gutiérrez, Felipe Neptalí | |
dc.creator | Silva Andrade, Daniela Alejandra | |
dc.date | 2018-01-11T15:59:32Z | |
dc.date | 2018-01-11T15:59:32Z | |
dc.date | 2017 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-10T22:14:00Z | |
dc.date.available | 2023-08-10T22:14:00Z | |
dc.identifier | http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/19740 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8205967 | |
dc.description | The Constitution of the Republic of the Ecuador, in their Art. 326 establish the
labor guarantees that aid the rights of the workers, firstly assuring a worthy
and fair remuneration, the unrenunciability and intangibility of the rights of the
workers, as well as other constitutional dispositions that guarantee the juridical
security.
The figure of the Seen Good it produces veneration of the constitutional
principles of stability labor, full employment, intangibility and unrenunciability
of the rights of the workers for the causal ones 1, 2, and 4 of the Art. 172 of
the Code of the Work.
The numeral 1 of the Art. 326 of the Constitution of the Republic establish that
the State will promote the full employment and it will eliminate the
underemployment and unemployment, coming off of this constitutional
disposition the labor stability that establishes the Code of the Work in its Art.
14. This principle is forced by the disposition of the numeral one 1 of the Art.
172 of the Code of the Work that it settles down that it is causal of having seen
good the worker's unjustified lacks for more than three days in a monthly period
of work, harming the labor stability since although they are unjustified the lacks,
this causal one generates unemployment increase, contradicting the
constitutional principle, requiring a reformation just as an administrative
sanction in charge of the Inspector of Work but not the loss of the work place,
since inclusive in the practice the application of having seen good can intend
with chicaneries on the part of the employer, taking advantage of the ignorance
of the workers of the labor legislation.
The worker's rights are intangible likewise it cannot be detriment object or
veneration on the part of employers and a lot less than the authorities called
to aid them that according to the Art. 7 of the Code of the Work are the
Provincial Judges of the Work and the Inspectors of Work, being these last
ones before who theirs thinks about the application of having Seen Good.
The second causal of the Art. 172 of the Code of the Work with respect to the
indiscipline or disobedience of the internal regulations, it harms the labor
stability, being required the implementation of other measures of
administrative character different to the authorization of termination of the work
contract equally (Seen Good)
The Art's causal fourth. 172 of the Code of the Work with respect to the insults
caused on the part of the worker, it requires settling down PRE-JUDMENT so
that the Inspector of the Work grants the seen good, since who qualifies the
insults he is a JUDGE OF PENAL GUARANTEES, in the step of private penal
action or complains. | |
dc.description | La Constitución de la República del Ecuador en su Art. 326 establece las
garantías laborales que amparan los derechos de los trabajadores,
primeramente asegurando una remuneración digna y justa, la
irrenunciabilidad e intangibilidad de los derechos de los trabajadores, así
como otras disposiciones constitucionales que garantizan la seguridad
jurídica.
La figura del Visto Bueno produce vulneración de los principios
constitucionales de estabilidad laboral, e irrenunciabilidad de los derechos de
los trabajadores por las causal 1, del Art. 172 del Código del Trabajo.
El numeral 1 del Art. 326 de la Constitución de la República establece que el
Estado promoverá el pleno empleo y eliminará el subempleo y desempleo,
desprendiéndose de esta disposición constitucional la estabilidad laboral que
establece el Código del Trabajo en su Art. 14. Este principio se ve violentado
por la disposición del numeral 1 del Art. 172 del Código del Trabajo que
establece que es causal de visto bueno las faltas injustificadas del trabajador
por más de tres días en un periodo mensual de labor, vulnerando la estabilidad
laboral puesto que aunque sean injustificadas las faltas, esta causal genera
aumento de desempleo, contradiciendo el principio constitucional, requiriendo
una reforma tal como una sanción administrativa a cargo del Inspector de
Trabajo pero no la pérdida de la plaza de trabajo, puesto que inclusive en la
práctica la solicitud de visto bueno se pueda proponer con argucias por parte
del empleador, aprovechándose del desconocimiento de los trabajadores de
la legislación laboral.
Los derechos del trabajador son intangibles por ende no puede ser objeto de
detrimento o vulneración por parte de empleadores y mucho menos de las
autoridades llamadas a ampararlos que según el Art. 7 del Código del Trabajo
son los Jueces Provinciales del Trabajo y los Inspectores de Trabajo, siendo
estos últimos ante quienes se plantea la solicitud de Visto Bueno.
La segunda causal del Art. 172 del Código del Trabajo referente a la
indisciplina o desobediencia de los reglamentos internos, vulnera la
estabilidad laboral, requiriéndose igualmente la implementación de otras
medidas de carácter administrativo diferentes a la autorización de terminación
del contrato de trabajo (Visto Bueno)
La cuarta causal del Art. 172 del Código del Trabajo referente a las injurias
irrogadas por parte del trabajador, se requiere establecer PREJUDICIALIDAD
para que el Inspector del Trabajo conceda el visto bueno, dado que quien
califica las injurias es un JUEZ DE GARANTÍAS PENALES, en el trámite de
acción penal privada o querella. | |
dc.format | 130 p. | |
dc.language | spa | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | |
dc.subject | DERECHO | |
dc.subject | DERECHO LABORAL | |
dc.title | Necesidad de derogar el numeral 1, del artículo 172, del código de trabajo”, y; estudio jurídico al artículo 326, numeral 2, de la constitución de la republica del ecuador en actual vigencia | |
dc.type | bachelorThesis | |