dc.date2018-06-30
dc.date.accessioned2023-08-10T21:16:24Z
dc.date.available2023-08-10T21:16:24Z
dc.identifierhttps://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/423
dc.identifier10.29019/eidos.v0i11.423
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8186373
dc.descriptionIn recent times, the practice of architecture has been subject to changes and transformations. This development has been dependent on the use of digital tools as well as of specific software dedicated to the AEC (Architecture, Engineer and Construction) industry. Several countries have progressively implemented the use of BIM methodology in AEC making it compulsory. The intention of the development of National BIM Standards is to extend and to regulate the use of the methodology in all the construction processes. In order to establish a general view of the use of BIM across different regions, information published by both universities and the government have been thoroughly reviewed. The main purpose of this study is to contrast specific aspects of the academic qualifications within Ecuador in terms of the use of BIM methodology by comparing Ecuador’s standard to countries with a more advanced situation. The main contribution of this study is to state the necessity for the Schools of Architecture within Ecuador to review and update their teaching methodologies in order to ensure that the new professionals can achieve an acceptable level of understanding of these new technologies.en-US
dc.descriptionEn los últimos tiempos se ha producido una transformación en el ejercicio profesional del arquitecto, sujeta tanto a la incorporación de los desarrollos informáticos como a los constantes cambios y actualizaciones en las herramientas digitales dedicadas a la industria de la Arquitectura, Ingeniería y Construcción. Varios países han incorporado progresivamente la metodología BIM en el área de la construcción hasta llegar a la normalización y establecimiento de estándares para el uso de estos procesos informáticos. Se revisó la información pública de gobiernos y universidades correspondiente a la incorporación de la metodología BIM en cada país de estudio para establecer una situación general en cada región. El objetivo de este documento es poner en contexto la situación de la formación académica de los profesionales de la arquitectura en Ecuador frente a al ejercicio profesional de sus colegas en países más desarrollados económicamente. En particular busca contribuir en la discusión sobre la necesidad de revisar los contenidos de las mallas curriculares de las escuelas de arquitectura en Ecuador, para facilitar la adopción de nuevas tecnologías en la profesión.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUTEes-ES
dc.relationhttps://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/423/368
dc.rightsDerechos de autor 2018 Santiago Morales Molinaes-ES
dc.sourceEidos; No. 11 (2018)en-US
dc.sourceEídos; Núm. 11 (2018)es-ES
dc.sourceEidos; n. 11 (2018)pt-BR
dc.source1390-5007
dc.source1390-499X
dc.subjectBIM Adoption, BIM methodology, BIM Learning, Digital Architectureen-US
dc.subjectAdopción BIM, Metodología BIM, Aprendizaje BIM, Arquitectura Digital, Nativos Digitales, Migrantes digitaleses-ES
dc.titleAdopción de la metodología BIM en las escuelas de arquitectura en Quitoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeInvestigación / críticaes-ES


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