Ecuador | Article

Relationship between the academic performance of the university students in the area of mathematics and the teaching praxis mediator

dc.creatorMendoza, Derling
dc.creatorFlores, Elizeth
dc.date2019-05-07T16:34:43Z
dc.date2019-05-07T16:34:43Z
dc.date2018-06-30
dc.date.accessioned2023-08-10T13:33:36Z
dc.date.available2023-08-10T13:33:36Z
dc.identifierMendoza Velazco, D., & Flores, E. (2018). Relación entre el rendimiento académico de los estudiantes universitarios en el área de matemática y la praxis docente mediadora. INNOVA Research Journal, 3(6), 21-31. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n6.2018.423
dc.identifierhttps://doi.org/10.33890/innova.v3.n6.2018.423
dc.identifierhttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3387
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8150014
dc.descriptionThe present article aims to analyze the academic performance of university students in the area of mathematics and its linkage with mediating teaching praxis. A type of documental and descriptive research was selected methodologically, under the Qualitative Approach, which through the Interstate Sources Triangulation Method proposed by Cisterna (2005), where it is possible to analyze and contrast the legal theoretical bases, as well as the Answers emitted by the key actors of the investigation applying as technique a structured type interview. The Ibero-American University of Ecuador (UNIB.E) was chosen. The results indicate the need to strengthen the academic performance of students (Undergraduate) in the area of Mathematics of a teaching praxis based on critical reflection, using a dialogical approach, virtualization of teaching and learning processes, opening of Spaces for self-monitoring, on going consultations, strengthening transdisciplinarity and making practical decisions in optimizing the different production systems.
dc.descriptionEl presente artículo tiene como objetivo analizar el rendimiento académico de los estudiantes universitarios en el área de matemática y su vinculación con una praxis docente mediadora. Se seleccionó metodológicamente un tipo de investigación documental y descriptiva, bajo el Enfoque Cualitativo, la cual a través del Método de Triangulación de Fuentes Interestamental propuesto por Cisterna (2005),donde se pueden analizar y contrastar las bases teóricas legales, así como también,las respuestas emitidas por los actores claves de la investigación aplicando como técnica una entrevista de tipo estructurada. Se escogió la Universidad Iberoamericana del Ecuador (UNIB.E). Los resultados indican la necesidad para fortalecer el rendimiento académico de los estudiantes (Pregrado) en el área de Matemática de una praxis docente basada en la reflexión crítica, la utilización de un enfoque dialógico, la virtualización de los procesos de enseñanza y aprendizaje, apertura de espacios para el auto monitoreo, asesorías continuas,fortalecer la transdisciplinariedad y la toma decisiones prácticas en la optimización de los distintos sistemas productivos.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.publisherINNOVA
dc.relationISSN;2477-9024
dc.rightsopenAccess
dc.subjectrendimiento académico; educación universitaria; enseñanza de la matemática; praxis docente; mediación de los procesos de enseñanza; aprendizaje
dc.subjectacademic performance; university education; teaching of mathematics; teaching praxis; mediation of teaching; learning processes
dc.titleRelación entre el rendimiento académico de los estudiantes universitarios en el área de matemática y la praxis docente mediadora
dc.titleRelationship between the academic performance of the university students in the area of mathematics and the teaching praxis mediator
dc.typeArticle


Este ítem pertenece a la siguiente institución