dc.contributorUllauri Moreno, Magdalena Inés
dc.creatorPuli Quito, Fanny Elizabeth
dc.date2023-02-24T21:31:48Z
dc.date2023-02-24T21:31:48Z
dc.date2023-02-24
dc.date.accessioned2023-08-09T22:23:44Z
dc.date.available2023-08-09T22:23:44Z
dc.identifierUNACH-EC-FCEHT-PINE
dc.identifierhttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/10423
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8146203
dc.descriptionThe development of oral communicative competence has significantly been within the educational context. It is the main objective of pedagogical practice because it integrates cognitive and meta-cognitive skills and develops critical thinking skills. However, there are some barriers, in this case, the affective domains, specifically self-confidence, which intervene in oral practices within the class. Based on this, the purpose of this research was to observe, analyze and describe the relationship between a type of confidence-inducing stimulus, academic and the development of oral communicative competence in English of Sixth Year Basic General Education students of "Capullitos" School located in the City of Riobamba. The research took place under the qualitative approach with a descriptive case scope. For this, it was on the participation of twenty-eight students, and of course, the English teacher was also the fundamental participant. For data gathering, observation was used as a technique and the observation sheet as an instrument. The results indicate a significant correlation between self-confidence and oral proficiency in English during daily academic performance
dc.descriptionEl desarrollo de la competencia comunicativa oral ha sido de gran importancia dentro del contexto educativo y es el objetivo principal de la práctica pedagógica debido a que este integra habilidades cognitivas y meta cognitivas así también el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico. Sin embargo, se presentan ciertas barreras, en este caso, los dominios afectivos específicamente la autoconfianza la cuál interviene en las practicas orales dentro de la clase. Basado en esto, el propósito de esta investigación fue observar, analizar y describir la relación entre un tipo de estímulo inductor de confianza, autoconfianza académica y el desarrollo de la competencia comunicativa oral en inglés de los estudiantes de Sexto Año de Educación General Básica del Colegio “Capullitos” ubicado en la Ciudad de Riobamba. La investigación se desarrolló bajo el enfoque cualitativo con un alcance caso descriptivo. Para ello, se sustentó con la participación de veintiocho alumnos y por supuesto el profesor de inglés también fue el participante fundamental. Para la recopilación de la información, se utilizó la observación como técnica así mismo la ficha de observación como instrumento. Los resultados indican que existe una correlación significativa entre la confianza en sí mismo y la competencia oral en inglés durante el desempeño académico diario.
dc.descriptionUNACH, Ecuador
dc.format47 páginas
dc.languageen
dc.publisherRiobamba
dc.rightsopenAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
dc.subjectCompetencia oral
dc.subjectAutoconfianza
dc.subjectPractica pedagógica
dc.subjectDominios afectivos
dc.titleSelf-confidence and its Relationship with the Development of English Oral Communication Competence
dc.typebachelorThesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución