dc.contributorMarcillo Coello, Juan Carlos
dc.creatorSigcho Ramón, Janeth Elizabeth
dc.date2022-05-17T21:21:11Z
dc.date2022-05-17T21:21:11Z
dc.date2022-05-17
dc.date.accessioned2023-08-09T22:19:47Z
dc.date.available2023-08-09T22:19:47Z
dc.identifierUNACH-EC-FCEHT-PSCP
dc.identifierhttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/9085
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8144920
dc.descriptionThe research was proposed to determine the level of development of emotional intelligence in students of the major of Psychopedagogy at the National University of Chimborazo. I considered that emotional intelligence is the development and management of their own and others' emotions. For the research development, a quantitative approach was established, with a non-experimental design, for the correlational, cross-sectional type field because the instrument was applied only once and at a determined moment as a population to the Faculty of Human Sciences students of Education and Technologies. The sample is non-probabilistic and intentional of 155 students between men and women of second, third, fourth, seventh, and eighth semesters. For data collection, the psychometric technique was used with the Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24 from Fernandez-Berrocal, 1994), adapted online, which consists of three dimensions of Emotional Intelligence: Emotional Perception, Emotional Understanding, and Emotional Regulation. To conclude, most students in the psychopedagogy school have an adequate level of development concerning dimensions, perception, comprehension, and emotional regulation, demonstrating the ability to perceive, understand, and regulate their emotions and those of others.
dc.descriptionLa investigación “Inteligencia Emocional en estudiantes de Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo” fue planteada con el objetivo determinar el nivel de desarrollo de inteligencia emocional en los estudiantes de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo, considerando que la inteligencia emocional es el desenvolvimiento y el manejo de las emociones propias y ajenas, para el desarrollo de la investigación se estableció un enfoque cuantitativo, con un diseño no experimental, por el alcance de tipo correlacional, como población a los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, la muestra es no probabilística e intencional de 155 estudiantes entre hombres y mujeres de segundo, tercero, cuarto, séptimo y octavo semestre de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo, para la recolección de datos se utilizó la técnica psicométrica con el instrumento Trait Meta-Mood Scale ( TMMS-24 adaptado de Fernández – Berrocal, 1994), adaptado online, el cual consta de tres dimensiones de la Inteligencia Emocional: Percepción emocional, comprensión emocional y regulación emocional. Para el procesamiento de la información se utilizó el programa IBM SPSS statistics 22 y Excel los mismos que ayudaron a obtener los siguientes resultados: El nivel de desarrollo general los hombres presentaron el 56%, mientras que las mujeres un nivel de desarrollo del 72%, demostrando que las mujeres presentan índices más altos en las categorías de inteligencia emocional.
dc.descriptionUNACH, Ecuador
dc.format65 páginas
dc.languagespa
dc.publisherRiobamba
dc.rightsopenAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
dc.subjectInteligencia Emocional
dc.subjectPercepción
dc.subjectComprensión
dc.subjectRegulación
dc.titleInteligencia Emocional en estudiantes de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo
dc.typebachelorThesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución