The redesign of the careers and their challenges for the teachers of Quevedo State Technical University, Ecuador
El rediseño de las carreras y sus retos para los docentes de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
dc.creator | Pérez Cruz, Isabel | |
dc.creator | Chiriboga Casanova, Washington | |
dc.creator | Murillo Campuzano, Guadalupe | |
dc.date | 2017-06-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-09T21:37:36Z | |
dc.date.available | 2023-08-09T21:37:36Z | |
dc.identifier | https://revistas.uteq.edu.ec/index.php/csye/article/view/251 | |
dc.identifier | 10.18779/csye.v1i1.251 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8135382 | |
dc.description | The process of renewal of Ecuadorian universities is based on a new epistemic paradigm and has, among its challenges, the permanent improvement of teachers’ training. The general objective of the research is to evaluate the challenges that the process of program design and redesign represents for UTEQ professors’ staff, in order to systematize their continuous training, based on science and pedagogy, in accordance with the demands of the Ministry of Higher Education in Ecuador for the epistemology based formation of teachers. From the conception of participatory action research, workshops encouraging reflection and participation of teachers and researchers were held. The main results obtained were: active participation of teachers in results related to the improvement of, knowledge, pedagogical, investigative and technological training, as well as the socialization of the epistemological horizons of UTEQ undergraduate programs and the development of professional competences of the teachers’ staff | en-US |
dc.description | El proceso de renovación de las universidades ecuatorianas está enfocado en un nuevo paradigma epistémico y tiene entre sus retos y desafíos la preparación de los docentes. El objetivo general de la investigación es valorar los retos del proceso de diseño y rediseño de las carreras de los docentes de la UTEQ, para sistematizar su formación continua desde la ciencia y la pedagogía, acorde con las exigencias epistémicas del Ministerio de Educación Superior en el Ecuador. Desde la concepción de la investigación acción participativa, se ejecutaron talleres de reflexión y participación de los docentes e investigadores. Entre los resultados alcanzados se encuentra la mejora en la formación epistemológica, pedagógica, investigativa y tecnológica de los docentes con participación activa en la socialización de los horizontes epistemológicos de las carreras de la UTEQ y el desarrollo de las competencias profesionales de los docentes investigadores | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad Técnica Estatal de Quevedo | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uteq.edu.ec/index.php/csye/article/view/251/247 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Social and Economics Science; Vol. 1 No. 1 (2017): Social Science and Economics (January to June 2017); 67-82 | en-US |
dc.source | Ciencias Sociales y Económicas; Vol. 1 Núm. 1 (2017): Ciencias Sociales y Económicas (Enero a Junio 2017); 67-82 | es-ES |
dc.source | Ciências Sociais e Econômicas; v. 1 n. 1 (2017): Ciencias Sociales y Económicas (Enero a Junio 2017); 67-82 | pt-BR |
dc.source | 2588-0594 | |
dc.source | 2588-0586 | |
dc.source | 10.18779/csye.v1i1 | |
dc.subject | FORMACIÓN CONTINUA | es-ES |
dc.subject | FORMACIÓN EPISTEMOLÓGICA | es-ES |
dc.subject | PEDAGÓGICA | es-ES |
dc.subject | INVESTIGATIVA Y TECNOLÓGICA | es-ES |
dc.subject | CONTINUOUS FORMATION | en-US |
dc.subject | EPISTEMOLOGICAL FORMATION | en-US |
dc.subject | PEDAGOGICAL | en-US |
dc.subject | RESEARCH AND TECHNOLOGY | en-US |
dc.title | The redesign of the careers and their challenges for the teachers of Quevedo State Technical University, Ecuador | en-US |
dc.title | El rediseño de las carreras y sus retos para los docentes de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo evaluado por pares | es-ES |