La formación profesional del docente y el clima organizacional en las IES de Manabí, Ecuador

dc.creatorLoor-Chávez, Temístocles Deodato
dc.creatorHinojosa-Pérez, José Adolfo
dc.date2021-07-09
dc.date.accessioned2023-08-08T20:57:22Z
dc.date.available2023-08-08T20:57:22Z
dc.identifierhttps://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/claustro/article/view/407
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8073469
dc.descriptionThe purpose of this study is to investigate the processes related to higher education institutions in the province of Manabí, Ecuador, around the inherence in the selection actions of teachers who participate in academic training activities both in the country and abroad, taking into consideration that these are one of the most important intellectual resources for the development and function of the Manabí and Ecuadorian community in general. This approach is based on the analysis of the organizational climate, which shows the working conditions in which teachers work and how this affects the process of their professional training. The methodology applied is quantitative in nature, with a descriptive, cross-sectional, correlational, non-experimental design. An instrument was used where three dimensions of the Organizational Climate variable were evaluated: institutional management, individual challenges and interaction, and two dimensions of the Professional Training variable: Professional competence and evaluation and promotion. Keywords: organizational climate, professional training, development, academic training.en-US
dc.descriptionEl presente estudio tiene como finalidad indagar en los procesos relacionados con las instituciones de educación superior de la provincia de Manabí, Ecuador, en torno a las inherencias en las acciones de selección de los docentes que participan en actividades de formación académica tanto en el país como en el exterior, tomando en consideración que son estos uno de los recursos intelectuales más importantes para el desarrollo y función de la colectividad manabita y ecuatoriana en general.  Este enfoque se basa en el análisis del clima organizacional, el cual muestra las condiciones laborales en las que se desempeñan los docentes y cómo esto incide en el proceso de su formación profesional. La metodología aplicada es de carácter cuantitativa, con un diseño descriptivo, transversal, correlacional, no experimental. Se utilizó un instrumento en donde se evaluaron tres dimensiones de la variable Clima Organizacional: gestión institucional, retos individuales e interacción, y, dos dimensiones de la variable Formación Profesional: Competencia profesional y evaluación y promoción. Palabras clave: clima organizacional, formación profesional, desarrollo, formación académica. ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the processes related to higher education institutions in the province of Manabí, Ecuador, around the inherence in the selection actions of teachers who participate in academic training activities both in the country and abroad, taking into consideration that these are one of the most important intellectual resources for the development and function of the Manabí and Ecuadorian community in general. This approach is based on the analysis of the organizational climate, which shows the working conditions in which teachers work and how this affects the process of their professional training. The methodology applied is quantitative in nature, with a descriptive, cross-sectional, correlational, non-experimental design. An instrument was used where three dimensions of the Organizational Climate variable were evaluated: institutional management, individual challenges and interaction, and two dimensions of the Professional Training variable: Professional competence and evaluation and promotion. Keywords: organizational climate, professional training, development, academic training. Fecha de recepción: 14 de mayo de 2021; Fecha de aceptación: 29 de junio de 2021; Fecha de publicación: 09 de julio de 2021.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/troff
dc.languagespa
dc.publisherEditorial Universitario ULEAMes-ES
dc.relationhttps://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/claustro/article/view/407/677
dc.relationhttps://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/claustro/article/view/407/678
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Científica Arbitrada de Posgrado y Cooperación Internacional CLAUSTRO - ISSN: 2737-6478.es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Científica Arbitrada de Posgrado y Cooperación Internacional CLAUSTRO - ISSN: 2737-6478.; Vol 4 No 8 (2021): Revista Científica Arbitrada de Posgrado y Cooperación Internacional CLAUSTRO; 31-44en-US
dc.sourceRevista Científica Arbitrada de Posgrado y Cooperación Internacional CLAUSTRO - ISSN: 2737-6478.; Vol. 4 Núm. 8 (2021): Revista Científica Arbitrada de Posgrado y Cooperación Internacional CLAUSTRO; 31-44es-ES
dc.source2737-6478
dc.titleTHE PROFESSIONAL TRAINING OF THE TEACHER AND THE ORGANIZATIONAL CLIMATE IN THE IES OF MANABÍ, ECUADORen-US
dc.titleLa formación profesional del docente y el clima organizacional en las IES de Manabí, Ecuadores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


Este ítem pertenece a la siguiente institución