Hierarchical processes in university secondary schools in Argentina
Procesos de jerarquización en secundarias universitarias en Argentina
dc.creator | Di Piero, Emilia | |
dc.date | 2018-02-28 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T19:51:05Z | |
dc.date.available | 2023-08-08T19:51:05Z | |
dc.identifier | https://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.03 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8059764 | |
dc.description | This paper analyzes processes of legitimization of socio-educational inequalities in secondary schools fo-cusing on the production of asymmetries based on the affirmation of distances with respect to “the others” in prestigious institutions dependent on a National University in Argentina. The methodological approach was based on a multiple case study. Between 2012 and 2016 were made observations, documentary analy-sis, 13 in-depth interviews with “key” actors and 67 semi-structured interviews with teachers. The results show multiple and overlapping processes of “self-legitimization by distancing”: the “others” are the de-pendent schools of the Province of Buenos Aires, the private schools, the other undergraduate schools or the other specialty. Borders are mobile: a work of hierarchy consolidates these schools into an elite place. | en-US |
dc.description | Se analizan procesos de legitimación de desigualdades socioeducativas en escuelas secundarias enfocándo-se en la producción de asimetrías a partir de la afirmación de distancias con respecto a “los otros” en pres-tigiosas instituciones dependientes de una Universidad Nacional en Argentina. El enfoque metodológico partió de un estudio de caso múltiple. Entre 2012 y 2016 se realizaron observaciones, análisis documental, 13 entrevistas en profundidad a actores “clave” y 67 semiestructuradas a docentes. Los resultados muestran procesos múltiples y superpuestos de “autolegitimación por distanciamiento”: los “otros” son las escuelas dependientes de la Provincia de Buenos Aires, las privadas, las otras de pregrado o la otra especialidad. Las fronteras son móviles: un trabajo de jerarquización consolida a estas escuelas en un lugar de elite. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | application/zip | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad Politécnica Salesiana (Ecuador) | es-ES |
dc.relation | https://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.03/2604 | |
dc.relation | https://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.03/2629 | |
dc.relation | https://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.03/2630 | |
dc.relation | https://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.03/2727 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Universidad Politénica Salesiana | es-ES |
dc.source | Universitas; No. 28 (2018): (March 2018-August 2018): Problematic practices and educational issues in Latin America: balances and future perspectives in times of change; 61-78 | en-US |
dc.source | Universitas; Núm. 28 (2018): (marzo 2018-agosto 2018): Problemáticas prácticas y sujetos educativos en América Latina: Balances y perspectivas a futuro en tiempos de cambio; 61-78 | es-ES |
dc.source | 1390-8634 | |
dc.source | 1390-3837 | |
dc.source | 10.17163/uni.n28 | |
dc.subject | Escuela secundaria | es-ES |
dc.subject | desigualdad social | es-ES |
dc.subject | elite | es-ES |
dc.subject | educación | es-ES |
dc.subject | diferenciación cultural | es-ES |
dc.subject | fronteras | es-ES |
dc.subject | Secondary schools | en-US |
dc.subject | social inequality | en-US |
dc.subject | cultural differentiation | en-US |
dc.subject | boundaries | en-US |
dc.title | Hierarchical processes in university secondary schools in Argentina | en-US |
dc.title | Procesos de jerarquización en secundarias universitarias en Argentina | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |