A school and community radio experience in Pilcaniyeu, Río Negro, Argentina

dc.creatorNavarro Nicoletti, Felipe
dc.creatorAguirre, Jimena Isabel
dc.date2018-02-28
dc.date.accessioned2023-08-08T19:51:01Z
dc.date.available2023-08-08T19:51:01Z
dc.identifierhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.09
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8059739
dc.descriptionCommunity radio stations are initiatives that -within the educational framework- make voices and claims visible, as well as strengthening participative social dynamics. The present paper aims at analyzing various communication theories within the educational field from the viewpoint of the community school radio “Hueney”, which constitutes a significative experience that places value on the everyday lives of rural youth engaging with their environment. This work presents a qualitative and analytical methodo-logy through the use of interviews made to relevant participant members of the aforementioned radio station. The conclusions reflect that the radio not only as a means of support, understood as mediation of the voices of the surrounding community and bond that strengthens the cultural and social identity.en-US
dc.descriptionLas radios comunitarias son iniciativas que en el marco educativo visibilizan voces, demandas y fortale-cen las dinámicas sociales participativas. El presente trabajo analiza diversas teorías comunicacionales en el campo educativo desde la radio comunitaria escolar “Hueney”, que es una experiencia que pone en valor la cotidianeidad de una juventud rural que dialoga con su entorno y resignifica la cultura local. La metodología utilizada es cualitativa, se trabajaron entrevistas a actores relevantes del contexto co-munitario y el análisis documental de normativas y proyectos de la escuela vinculados con la radio. Las conclusiones permiten profundizar sobre la radio más allá del soporte, entendida como mediación de las voces de la comunidad aledaña y vínculo que fortalece la identidad cultural y social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/zip
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Politécnica Salesiana (Ecuador)es-ES
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.09/2610
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.09/2643
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.09/2644
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/28.2018.09/2733
dc.rightsDerechos de autor 2018 Universidad Politénica Salesianaes-ES
dc.sourceUniversitas; No. 28 (2018): (March 2018-August 2018): Problematic practices and educational issues in Latin America: balances and future perspectives in times of change; 177-192en-US
dc.sourceUniversitas; Núm. 28 (2018): (marzo 2018-agosto 2018): Problemáticas prácticas y sujetos educativos en América Latina: Balances y perspectivas a futuro en tiempos de cambio; 177-192es-ES
dc.source1390-8634
dc.source1390-3837
dc.source10.17163/uni.n28
dc.subjectInterpersonal communicationen-US
dc.subjectcommunity educationen-US
dc.subjectpolitical of developmenten-US
dc.subjectpublic politicsen-US
dc.subjectdemocratizationen-US
dc.subjectComunicación interpersonales-ES
dc.subjecteducación comunitariaes-ES
dc.subjectpolítica de desarrolloes-ES
dc.subjectpolítica públicaes-ES
dc.subjectdemocratizaciónes-ES
dc.titleUna experiencia radial escolar y comunitaria en Pilcaniyeu, Río Negro, Argentinaes-ES
dc.titleA school and community radio experience in Pilcaniyeu, Río Negro, Argentinaen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución