Resiliencia investigativa en docentes de educación universitaria

dc.creatorHarringhton Martínez, María Susana
dc.creatorMartínez Padrón, Oswaldo Jesús
dc.date2023-07-04
dc.date.accessioned2023-08-08T18:54:35Z
dc.date.available2023-08-08T18:54:35Z
dc.identifierhttps://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2916
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8055573
dc.descriptionIntroduction: Doing research in Venezuelan Universities became a personal decision rather than an institutional one, given that this transcendental role ceased to be supported by the prevailing governments for more than two decades. This became a stumbling block that drastically reduced the nation's scientific and humanistic development. However, there are cases of teachers who still research and publish. Objective: Postulate a theoretical approach on research resilience in university teachers. Materials and Methods: Interviews were applied to researchers from various universities and interpreted in the light of hermeneutics, all supported by a study oriented by the phenomenological-interpretative paradigm. Results and Conclusions: Among the findings, it stands out that research is, fundamentally, a life commitment that is assumed with determination and enthusiasm, despite the fact that institutional conditions could be adverse.en-US
dc.descriptionIntroducción: Hacer investigación en las Universidades venezolanas se convirtió en una decisión personal más que institucional, en vista de que este rol transcendental dejó de ser apoyado por los gobiernos imperantes desde hace más de dos décadas. Eso se convirtió en un escollo que mermó drásticamente el desarrollo científico y humanístico de la nación. Sin embargo, existen casos de docentes que aún investigan y publican. Objetivo: Postular una aproximación teórica sobre la resiliencia investigativa en docentes universitarios. Materiales y Métodos:  Se aplicaron entrevistas a investigadores de varias Universidades y se interpretaron a la luz de la hermenéutica, todo sustentado en un estudio orientado por el paradigma fenomenológico-interpretativo. Resultados y Conclusiones: Entre los hallazgos se destaca que investigar es, fundamentalmente, un compromiso de vida que se asume con determinación y entusiasmo, a pesar de que las condiciones institucionales pudieran ser adversas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Técnica de Babahoyoes-ES
dc.relationhttps://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2916/2566
dc.rightsDerechos de autor 2023 Journal of Science and Researches-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceJournal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación; Vol. 8 No. 3 (2023): Julio Septiembre; 102 - 121en-US
dc.sourceJournal of Science and Research; Vol. 8 Núm. 3 (2023): Julio Septiembre; 102 - 121es-ES
dc.source2528-8083
dc.source2528-8083
dc.subjectAdversities, University teachers, Educational investigation, Resilient Researchers, Resilience.en-US
dc.subjectAdversidades, Docentes Universitarios, Investigación Educativa, Investigadores Resilientes, Resiliencia.es-ES
dc.titleInvestigative resilience in university education teachersen-US
dc.titleResiliencia investigativa en docentes de educación universitariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución