The ludic as an active strategy to stimulate the development of mathematical logical thinking in children of Initial Education.
La lúdica como estrategia activa para estimular el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de Educación Inicial.
dc.creator | Diaz-Molina, Rosa Elizabeth | |
dc.creator | Alay-Giler, Alba Dolores | |
dc.date | 2023-07-11 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T16:32:52Z | |
dc.date.available | 2023-08-08T16:32:52Z | |
dc.identifier | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/475 | |
dc.identifier | 10.56048/MQR20225.7.3.2023.561-586 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8040461 | |
dc.description | The development of mathematical logical thinking is a process that begins at an early age, the same that must be promoted with playful activities guided by the teacher, through the appropriate game methodology, children develop the skills raised in the field of logical-mathematical relationships. beginning by acquiring basic notions through experimentation and relating them to elements of the environment. The objective of this study was to design a guide of ludic activities for the development of mathematical logical thinking in 5-year-old children. The methodology of this research was descriptive because the characteristics of the problem were detailed, it allowed collecting data from the two variables, and the most important aspects of logical-mathematical reasoning were described. The quantitative approach was used because through the use of techniques such as observation and survey data were collected and analyzed. The methods used were inductive-deductive, empirical and statistical-descriptive. The population was represented by 28 children of 5 years of high school, 28 parents and 5 experts. The sample was of a non-probabilistic type, for convenience since the author selected the participants according to her judgment, to obtain the most reliable statistical data. The results indicated that 71.42% of the children show difficulty in organizing the numbers sequentially from (1 to 10). It is concluded that the children presented deficiencies in skills related to the basic notions of measurement: long/short, thick/thin, relationships of belonging and non-belonging, classification of objects, identification of primary and secondary colors. | en-US |
dc.description | El desarrollo del pensamiento lógico matemático es un proceso que inicia a temprana edad, el mismo que debe ser impulsado con actividades lúdicas que guíe la docente, por medio de la metodología juego adecuada los niños desarrollan las destrezas planteadas en el ámbito de relaciones lógico-matemáticas empezando por adquirir nociones básicas a través de la experimentación y relacionándolos con elementos del medio. El objetivo de este estudio fue diseñar una guía de actividades lúdicas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en los niños de educación inicial. La metodología de esta investigación fue de tipo descriptiva porque se detalló las características del problema, permitió recolectar datos de las dos variables, se describieron los aspectos más importantes del razonamiento lógico-matemático. Se utilizó el enfoque cuantitativo porque mediante el uso de técnicas como la observación y la encuesta se recolectaron y analizaron datos. Los métodos que se emplearon fueron el inductivo-deductivo, empírico y el estadístico-descriptivo. La población estuvo representada por 28 niños de de educación inicial de preparatoria, 28 padres de familia y 5 expertos. La muestra fue de tipo no probabilístico, por conveniencia puesto que la autora seleccionó los participantes según su juicio, para obtener los datos estadísticos más confiables. Los resultados indicaron que el 71.42% de los niños muestran dificultad al organizar de forma secuencial los números del (1 al 10). Se concluye que los niños presentaron falencias en destrezas relacionadas a las nociones básicas de medida: largo/corto, grueso/delgado, relaciones de pertenencia y no pertenencia, clasificación de objetos, identificación de colores primarios y secundarios. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | text/xml | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | MQR | es-ES |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/475/1920 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/475/1921 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/475/1922 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/475/1923 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 MQRInvestigar | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | MQRInvestigar; Vol. 7 No. 3 (2023): Edition frequency from july to september ; 561-586 | en-US |
dc.source | MQRInvestigar ; Vol. 7 Núm. 3 (2023): Edición frecuencia de julio a septiembre ; 561-586 | es-ES |
dc.source | 2588-0659 | |
dc.subject | Lúdica; estrategia activa; pensamiento lógico matemático; nociones, sucesiones | es-ES |
dc.subject | Playful; active strategy; mathematical logical thinking; notions, sequences | en-US |
dc.title | The ludic as an active strategy to stimulate the development of mathematical logical thinking in children of Initial Education. | en-US |
dc.title | La lúdica como estrategia activa para estimular el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de Educación Inicial. | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |