Gamification as a teaching strategy for natural sciences in the eighth year of basic education.
Gamificación como estrategia de enseñanza de las ciencias naturales en octavo año de educación básica.
dc.creator | Balseca-Castellano, Héctor Fabián | |
dc.creator | Moscoso Bernal, Santiago | |
dc.creator | Erazo Álvarez, Juan Carlos | |
dc.date | 2022-09-15 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T16:31:56Z | |
dc.date.available | 2023-08-08T16:31:56Z | |
dc.identifier | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/96 | |
dc.identifier | 10.56048/MQR20225.6.3.2022.1753-1773 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8040022 | |
dc.description | The main objective is to strengthen the teaching processes of the Natural Sciences area in Eighth Year students through gamification as an active and innovative strategy to achieve meaningful and contextualized learning. The work that was developed has a non-experimental design and descriptive statistics will be applied, since the population was small with an analysis of quantitative data, a cross-sectional cohort investigation for data collection, the evaluation instrument was used a survey, it has 10 variables valued by the Likert scale. The population group as the object of analysis was the teachers who teach Natural Sciences classes to the eighth years of different Educational Units where the teachers of District 05D05 Sigchos Education were evaluated through a face-to-face survey. The data to be statistically analyzed was done using the SPSS software. It is evident that the application of gamification gives good results in different educational fields, which augurs success in our application context. | en-US |
dc.description | El objetivo principal es fortalecer los procesos de enseñanza del área de Ciencias Naturales en los estudiantes de Octavo Año mediante la gamificación como estrategia activa e innovadora para la consecución de aprendizajes significativos y contextualizados. El trabajo que se desarrollo tiene un diseño no experimental y se aplicara una estadística descriptiva, ya que la población fue pequeña con un análisis de datos cuantitativos, una investigación de cohorte transversal para su recolección de datos, el instrumento de evaluación se utilizó una encuesta, tiene 10 variables valorada por la escala de Likert. El grupo poblacional como objeto de análisis fue los docentes que imparten clases de Ciencias Naturales a los octavos años de diferentes Unidades Educativas donde se evaluó mediante una encuesta de manera presencial a los docentes del Distrito 05D05 Sigchos Educación. Los datos que se analizó estadísticamente se hicieron mediante el SPSS software. Se evidencia que la aplicación de la gamificación da buenos resultados en diferentes ámbitos educativos, lo cual augura éxito en nuestro contexto de aplicación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | text/xml | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | MQR | es-ES |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/96/343 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/96/344 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/96/345 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 MQRInvestigar | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | MQRInvestigar; Vol. 6 No. 3 (2022): Edition frequency from July to September; 1753-1773 | en-US |
dc.source | MQRInvestigar ; Vol. 6 Núm. 3 (2022): Edición frecuencia de Julio a Septiembre; 1753-1773 | es-ES |
dc.source | 2588-0659 | |
dc.subject | Juego educativo, Aprendizaje, Innovación educacional, Informática educativa, Estrategia didáctica. | es-ES |
dc.subject | Educational game, Learning, Educational innovation, Educational computing, Didactic strategy. | en-US |
dc.title | Gamification as a teaching strategy for natural sciences in the eighth year of basic education. | en-US |
dc.title | Gamificación como estrategia de enseñanza de las ciencias naturales en octavo año de educación básica. | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |