QR codes and augmented reality to strengthen comprehensive reading in technical high school students.
Códigos qr y realidad aumentada para fortalecer la lectura comprensiva en estudiantes de bachillerato técnico.
dc.creator | Cusco-Tenesaca, Digna Patricia | |
dc.creator | García-Herrera, Darwin Gabriel | |
dc.creator | Alvarez-Lozano, María Isabel | |
dc.date | 2022-09-15 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T16:31:56Z | |
dc.date.available | 2023-08-08T16:31:56Z | |
dc.identifier | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/95 | |
dc.identifier | 10.56048/MQR20225.6.3.2022.1732-1752 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8040021 | |
dc.description | The society is on constantly changing and the ways of learning are evolving. In fact, the pur-pose of this research is to determine the relevance of digital media to promote comprehensive reading in first-year technical high school students, through RQ codes and augmented reality, to improve reading comprehension in first-year technical high school students and get better academic performance. Considering that, the new generations are involved in the digital age that is way we need a new tools that allow them to have a better understanding of what they are learning. Therefore, the use of RQ codes and augmented reality for reading comprehension is considered of great relevance. We do not have to forget, the reading comprehension is an indispensable axis for use in any subject and the millennium comprehension of the new world. And on the other hand, augmented reality offers a high degree of construction of a virtual environment, where students are participants in their learning being able to build, modify and design new learning, promoting better meaningful readings. Thus, this research proposes a methodological guide to reading comprehension through the RQ code and augmented reality. | en-US |
dc.description | La sociedad está en constante cambio y las formas de aprender van evolucionando. En efecto, el propósito de esta investigación es determinar la relevancia que tienen los medios digitales para fomentar la lectura comprensiva en los estudiantes. Por medio de los códigos QR y realidad aumentada, para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de Primero de bachillerato técnico, y así, mejorar el rendimiento académico. Considerando que las nuevas generaciones se encuentran inmiscuidas en la era digital, es necesario de nuevas herramientas que les permitan tener una mejor comprensión de lo que están aprendiendo. Por lo que, se considera de gran relevancia la utilización de los códigos QR y la realidad aumentada en el proceso de comprensión lectora. Ya que, por un lado, la compresión lectora es un eje indispensable para la utilización en cualquier asignatura y la comprensión informática del mudo. Y, por otro lado, ofrece un alto grado de construcción de un entorno virtual, donde los estudiantes son partícipes de su aprendizaje pudiendo construir, modificar y diseñar nuevos aprendizajes, de esta manera promoviendo mejores lecturas significativas. Así pues, esta investigación propone una guía metodológica de comprensión lectora a través el código QR y realidad aumentada. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | text/xml | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | MQR | es-ES |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/95/340 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/95/341 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/95/342 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 MQRInvestigar | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | MQRInvestigar; Vol. 6 No. 3 (2022): Edition frequency from July to September; 1732-1752 | en-US |
dc.source | MQRInvestigar ; Vol. 6 Núm. 3 (2022): Edición frecuencia de Julio a Septiembre; 1732-1752 | es-ES |
dc.source | 2588-0659 | |
dc.subject | Enseñanza de la lectura, Aprendizaje, Hábito de lectura, Informática educativa, Innovación educacional. | es-ES |
dc.subject | Teaching of reading, Learning, Reading habit, Educational informatics, Educational innovation. | en-US |
dc.title | QR codes and augmented reality to strengthen comprehensive reading in technical high school students. | en-US |
dc.title | Códigos qr y realidad aumentada para fortalecer la lectura comprensiva en estudiantes de bachillerato técnico. | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |