FACTORS ASSOCIATED WITH MALNUTRITION IN PRESCHOOLERS.
FACTORES ASOCIADOS A LA DESNUTRICION EN PREESCOLARES
dc.creator | Choloquinga Ayala, María Andrea | |
dc.creator | Yánez Borja, Alicia Bélgica | |
dc.date | 2022-08-13 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T16:31:44Z | |
dc.date.available | 2023-08-08T16:31:44Z | |
dc.identifier | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/9 | |
dc.identifier | 10.56048/MQR20225.6.3.2022.102-119 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8039920 | |
dc.description | Child malnutrition is a public health problem that has persisted over time, where inadequatenutrition can cause learning, physical and mental problems during the child's development. Duringthe preschool stage they present important changes in growth and development, which is why theadequate consumption of essential nutrients such as vitamins, minerals, proteins, carbohydratesand lipids is of great importance to avoid malnutrition in the child population, it is also importantthe style of lifetime. The objective of this study was to identify the factors associated withmalnutrition in preschool children of the El Palmar Campus of the Cotopaxi Province. For this, aquantitative study was applied, the types of research used are: descriptive, cross-sectional, nonexperimental, observational, using the survey addressed to the 30 mothers as the main techniqueand a nutritional record of the child. The results of the malnutrition factors are: By grouping thesocial, cultural and environmental factors, it can be identified that 30% have a Bad level; while33.3% are at a regular level, and 36.7% are at a good level. According to the child's nutritionalstatus assessment sheet, it was determined that 30% have global malnutrition; meanwhile, 50%have acute malnutrition, and 20% have chronic malnutrition. Concluding that the main factorsassociated with malnutrition in preschoolers were: social, environmental, and cultural factors. | en-US |
dc.description | La desnutrición infantil es un problema de salud pública que se ha mantenido en el tiempo, dondeuna alimentación inadecuada puede generar problemas de aprendizaje, físico y mentales duranteel desarrollo del niño. Durante la etapa preescolar presentan cambios importantes en elcrecimiento, desarrollo por lo que es de gran importancia el consumo adecuado de nutrientesesenciales como vitamina,minerales,proteínas,carbohidrato y lípidos para evitar la desnutrición enla población infantil, además es importante el estilo de vida. El objetivo de este estudio fueidentificar los factores asociados a la desnutrición en preescolares del Recinto el Palmar de laProvincia de Cotopaxi. Para esto se aplicó un estudio de tipo cuantitativo, los tipos deinvestigación empleados son:descriptiva,transversal,no experimental,observacional,utilizandocomo técnica principal la encuesta dirigida a las 30 madres de familia y una ficha nutricional delniño. Los resultados de los factores de desnutrición son: Mediante la agrupación de los factoressociales, culturales y ambientales se puede identificar que 30% presentan un nivel Malo; mientrasque un 33,3% es de nivel regular ,y el 36,7% se encuentra en un nivel bueno. De acuerdo a la laficha de valoración del estado nutricional del niño se determinó que el 30% presenta desnutriciónglobal; mientras tanto que un 50% presenta desnutrición aguda, y el 20% se evidencia desnutricióncrónica. Concluyéndose que los principales factores asociados a la desnutrición en preescolaresfueron: factor social, ambiental, cultural. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | text/xml | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | MQR | es-ES |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/9/7 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/9/30 | |
dc.relation | http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/9/31 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 MQRInvestigar | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | MQRInvestigar; Vol. 6 No. 3 (2022): Edition frequency from July to September; 102-119 | en-US |
dc.source | MQRInvestigar ; Vol. 6 Núm. 3 (2022): Edición frecuencia de Julio a Septiembre; 102-119 | es-ES |
dc.source | 2588-0659 | |
dc.subject | desnutrición,nutricion,alimentación,factores asociados, desarrolló infantil | es-ES |
dc.title | FACTORS ASSOCIATED WITH MALNUTRITION IN PRESCHOOLERS. | en-US |
dc.title | FACTORES ASOCIADOS A LA DESNUTRICION EN PREESCOLARES | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |