Subjective well-being, depression, and anxiety in students from Guatemala City
Bienestar subjetivo, depresión y ansiedad en estudiantes de la Ciudad de Guatemala
dc.creator | Linares, Sindy S. | |
dc.creator | Orantes, Katherin J. | |
dc.creator | Linares, Gabriela A. | |
dc.creator | Muñoz-Alonzo , Hector M. | |
dc.creator | González-Aguilar, Donald W. | |
dc.date | 2022-06-30 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-07T20:50:35Z | |
dc.date.available | 2023-08-07T20:50:35Z | |
dc.identifier | https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1335 | |
dc.identifier | 10.36829/63CHS.v9i1.1335 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7942745 | |
dc.description | In this research, the association of anxiety and depression with student’s subjective well-being from Guatemala City was determined. The approach was quantitative and the desing was non-experimental, cross-sectional, and predictive. For the analysis, a binomial logistic regression was performed with a variance model. The measurement included the index of Subjective Well-being index of the World Health Organization (WHO-5), the PHQ-2 scale (Patient Health Question Naire) and GAD-2 (Generalized Aniety Disorder). The participation of 249 students from four public schools was obtained. The mean age was 17.50 (SD = 1.29); 160 (67.26 %) were women and 89 (35.75%) men. The odds’ ratio (OR) was obtained for a low indicator of major depressive disorder 4,157 (95 % CI 2.13 - 8.08) and a low indicator of generalized anxiety disorder 1,971 (95% CI 1.03 - 3.77) increases subjective well-being; with an explained variance of 22.30 % (Nagelkerke R²) in the model it significant (p <.001). These results show that indicators of anxiety and depression can negatively affect Subjective Well-being. Furthermore, subjective well-being can be considered as a moderating variable for future mental health interventions. | en-US |
dc.description | En esta investigación se determinó la asociación de ansiedad y depresión con el bienestar subjetivo de estudiantes de la ciudad de Guatemala. El enfoque del estudio fue cuantitativo, no experimental, de corte transversal y alcance correlacional predictivo. Para el análisis se realizó una regresión logística binomial con un modelo de varianza. La medición incluyó el índice de bienestar subjetivo (WHO-5), la escala PHQ-2 (Patient Health Questionnaire) y GAD-2 (Generalized Aniety Disorder). Se obtuvo la participación de 249 estudiantes de cuatro instituciones públicas de educación diversificada. La media de edad fue 17.50 (1.29) años; de los cuales 160 (67.26 %) eran mujeres y 89 (35.75 %) hombres. Se obtuvo la razón de posibilidades (OR) con un indicador bajo de trastorno depresivo mayor de 4.16, IC 95% [2.13 - 8.08] e indicador bajo de trastorno de ansiedad generalizada 1.97, IC 95 % [1.03, 3.77] incrementa el bienestar subjetivo; con una varianza explicada de 22.30 % (Nagelkerke R²) el modelo es significativo (p < .001). Estos resultados muestran que los indicadores de ansiedad y depresión pueden afectar negativamente al bienestar subjetivo. Además, el bienestar subjetivo se puede tener en cuenta, como variable moderadora para futuras intervenciones de salud mental. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de San Carlos de Guatemala | es-ES |
dc.relation | https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1335/895 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Sindy S. Linares, Katherin J. Orantes, Gabriela A. Linares, Hector M. Muñoz-Alonzo , Donald W. González-Aguilar | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 9 No. 1 (2022); 9-23 | en-US |
dc.source | Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 9-23 | es-ES |
dc.source | 2409-3475 | |
dc.source | 2410-6291 | |
dc.subject | satisfacción de vida | es-ES |
dc.subject | estado de ánimo | es-ES |
dc.subject | percepción | es-ES |
dc.subject | experiencias | es-ES |
dc.subject | trastornos psicológicos | es-ES |
dc.subject | life satisfaction | en-US |
dc.subject | frame of mind | en-US |
dc.subject | perception | en-US |
dc.subject | experiencies | en-US |
dc.subject | psychological disorders | en-US |
dc.title | Subjective well-being, depression, and anxiety in students from Guatemala City | en-US |
dc.title | Bienestar subjetivo, depresión y ansiedad en estudiantes de la Ciudad de Guatemala | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículos/Articles | es-ES |