Enhancing students’ performance: Alternative assessment in an ESP course for journalism students

dc.creatorRiestra Carrión, Teresa
dc.creatorChacón Chavarría, Gloriela
dc.date2013-11-14
dc.date.accessioned2023-08-03T20:19:21Z
dc.date.available2023-08-03T20:19:21Z
dc.identifierhttps://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12610
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7912273
dc.descriptionThe present study is based on an English for Specific Purposes (ESP) course for journalism students at University Costa Rica (UCR). To design the course assessment as recommended for ESP courses (Dudley Evans & St. John, 1998), the instructors based their decisions on the needs analysis and the assessment type used in UCR journalism major, which consists of projects. Thus, this course assessed students’ performance by means of both traditional and alternative assessment, based on students’ assessment preferences identified in the needs analysis. The aim of this research study was to find out which type of assessment--traditional or alternative--enhanced students’ performance the most. As presumed by the researchers, the results clearly showed that alternative assessment was the type of evaluation that enhanced students’ performance the most, as it is authentic and mirrors students’ real professional contexts.  en-US
dc.descriptionEsta ponencia está basada en un curso de Inglés para Fines Específicos (IFE) para estudiantes de periodismo de la Universidad de Costa Rica (UCR). Para diseñar la evaluación del curso como es sugerido para los cursos de IFE (Dudley Evans & St. John, 1998), las docentes basaron sus decisiones en el análisis de necesidades de los estudiantes, así como en el tipo de evaluación empleado en los cursos de la carrera de periodismo de la UCR, la cual consiste en la elaboración de proyectos. Se evaluó el desempeño de los estudiantes por medio de pruebas tradicionales y evaluación alternativa, debido a que esta fue la forma en la que los estudiantes escogieron ser evaluados en el curso de acuerdo con el análisis de necesidades. El objetivo de este estudio fue determinar qué tipo de evaluación, tradicional o alternativa, enriqueció más el desempeño de los estudiantes. Como las investigadoras  lo habían supuesto, los resultados del estudio mostraron claramente que la evaluación alternativa fue el modo de evaluar que enriqueció más el desempeño de los estudiantes debido al principio de autenticidad, pues refleja el contexto profesional.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherEscuela de Lenguas Modernas, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12610/11866
dc.sourceJournal Of Modern Languages; No. 16 (2012)en-US
dc.sourceRevista de Lenguas Modernas; Núm. 16 (2012)es-ES
dc.source2215-5643
dc.source1659-1933
dc.subjectalternative assessmenten-US
dc.subject traditional assessmenten-US
dc.subject enhancing performanceen-US
dc.subject ESP assessment en-US
dc.subjectevaluación alternativaes-ES
dc.subject pruebas tradicionaleses-ES
dc.subjectenriquecimiento del desempeñoes-ES
dc.subjectevaluación en IFE es-ES
dc.titleEnhancing students’ performance: Alternative assessment in an ESP course for journalism studentsen-US
dc.titleEnhancing students’ performance: Alternative assessment in an ESP course for journalism studentses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticleen-US
dc.typeArtículoes-ES


Este ítem pertenece a la siguiente institución