The Alberto Manuel Brenes Biological Reserve (ReBAMB), a pioneer case of shared governance in Costa Rica
La Reserva Biológica Alberto Manuel Brenes (ReBAMB), un caso pionero de gobernanza compartida en Costa Rica
dc.creator | Brenes Cambronero, Liz | |
dc.creator | Sánchez Porras, Rónald | |
dc.date | 2018-06-29 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-03T19:22:19Z | |
dc.date.available | 2023-08-03T19:22:19Z | |
dc.identifier | https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/33816 | |
dc.identifier | 10.15517/pa.v18i30.33816 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7906687 | |
dc.description | This article presents the relevant events in the history of conservation in Costa Rica, as a preamble to the creation of the biological reserve Alberto Manuel Brenes, Alajuela, Costa Rica, which was created in 1975 as a forest reserve, of the initiative of the Committee for University Development, in San Ramón, under a tripartite administration. In 1991, it goes to another category of management, Protective zone and since 1993 is a biological reserve. The main types of governance that exist in the management of protected areas are described. At the present, the shared governance of this reserve is in charge of the University of Costa Rica – Western headquarters and the Ministry of the Environment and energy – National system of Conservation Areas – (SINAC). Each of the two state agencies is responsible for different programs such as: Administrative and financial management, protection and control program, land tenure, research and restoration and monitoring of resources, teaching, community management, social action and environmental education. | en-US |
dc.description | Este artículo presenta los eventos relevantes en la historia de la conservación en Costa Rica, como preámbulo a la creación de la Reserva Biológica Alberto Manuel Brenes (ReBAMB), Alajuela, Costa Rica, la cual fue creada en 1975 como reserva forestal poriniciativa del Comité pro desarrollo universitario, en San Ramón, bajo una administración tripartita. En 1991, pasa a otra categoría de manejo, zona protectora y desde 1993 es reserva biológica. Aquí se describen los principales tipos de gobernanza que existenen el manejo de las áreas protegidas. En la actualidad la gobernanza compartida de esta reserva está a cargo de la Universidad de Costa Rica – Sede de Occidente y el Ministerio del Ambiente y Energía – Sistema Nacional de Áreas de Conservación – (SINAC). Cada una de las dos instancias estatales se encarga de diferentes programas como: gestión administrativa y financiera, programa de protección y control, tenencia de la tierra, investigación y restauración y monitoreo de recursos, docencia, gestión comunitaria,acción social y educación ambiental. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente | es-ES |
dc.relation | https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/33816/33304 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Pensamiento Actual | es-ES |
dc.source | Pensamiento Actual; Vol. 18 No. 30 (2018): Pensamiento Actual (Junio 2018-Noviembre 2018); 136-155 | en-US |
dc.source | Pensamiento Actual; Vol. 18 Núm. 30 (2018): Pensamiento Actual (Junio 2018-Noviembre 2018); 136-155 | es-ES |
dc.source | 2215-3586 | |
dc.source | 1409-0112 | |
dc.source | 10.15517/pa.v18i30 | |
dc.subject | gobernanza compartida | es-ES |
dc.subject | Reserva Biológica Alberto Manuel Brenes | es-ES |
dc.subject | área protegida. | es-ES |
dc.subject | shared governance | en-US |
dc.subject | Alberto Manuel Brenes Reserve Biological | en-US |
dc.subject | protected area | en-US |
dc.title | The Alberto Manuel Brenes Biological Reserve (ReBAMB), a pioneer case of shared governance in Costa Rica | en-US |
dc.title | La Reserva Biológica Alberto Manuel Brenes (ReBAMB), un caso pionero de gobernanza compartida en Costa Rica | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Article | es-ES |