bachelorThesis
Proyecto de creación de empresa para la comercialización internacional de artesanías de la comunidad indígena Embera Chamí
Autor
Gómez Pulgarín, Leidy Diana
Orrego, Karen Lorena
Institución
Resumen
Este proyecto tiene como fin, estructurar un plan de negocio que le permita a la comunidad indígena Embera Chamí dar a conocer sus productos en el exterior, se desarrollo todo el estudio de comercio exterior y el estudio de mercado en el país objetivo, que salio como resultado del estudio de comercio exterior, se desarrollo tanto la formulación como la evaluación del proyecto con sus proyecciones a 3 años. El presente proyecto se realizó con datos obtenidos de fuentes bibliográficas y de un líder de la comunidad Embera Chamí ubicada en el barrio Las Brisas de la ciudad de Pereira durante el periodo comprendido entre septiembre de 2009 y mayo de 2010, tomando como base para la realización del proyecto las actividades que desarrollan especialmente su producción artesanal distinguida por características particulares y llamativos diseños los cuales fueron la fuente fundamental para determinar si se podrían comercializar estos artículos al mercado internacional, de allí el propósito de la investigación consistió en la formulación y evaluación del proyecto de creación de una empresa comercializadora internacional de artículos artesanales producidos por la comunidad Embera-Chamí.
Para ello se analizó los antecedentes, situación actual del sector comercio y el subsector artesanal y sus perspectivas, luego identificar las características y efectos socio-económicos particulares de la comunidad Embera-Chamí en el departamento de Risaralda, y por último se evaluó si es viable ejecutar el proyecto. La presente investigación busca evidenciar el valor social y productivo de la comunidad Embera-Chamí, utilidad práctica, y en general los beneficios que pueden generar garantizando la venta de los productos artesanales. Este proyecto tiene un sentido económico que es pretender la exportación de artesanías de los Embera Chamí, pero también tiene involucrado el sentido social, con este proyecto dicha comunidad se puede ver beneficiada ya que ellos no habían pensado en la posibilidad de llevar sus productos por fuera del país, con el proyecto ya tienen un referente, una guía para ejecutarlo. This project is aimed to structure a business plan that allows indigenous Embera Chami community to make their products abroad, it developed around the study of foreign trade and market research in the target country, which came as result of the study of foreign trade, developing both the formulation and evaluation of the project with their projections to 3 years. This project was conducted with data from literature sources and a leader of the Embera Chami community located in the neighborhood of Las Brisas in the city of
Pereira during the period between September 2009 and May 2010, taking as a basis for conducting Project activities developed especially distinguished by its production scale and striking design characteristics which were the primary source to determine whether they could sell these items to the international market, hence the purpose of the research consisted in the formulation and evaluation creation of an international marketer of craft items produced by the Embera-Chami. To this end we analyzed the background, current situation of trade and artisanal subsector and its prospects, then identify the characteristics and particular socio-economic effects of the Embera-Chami in the department of Risaralda, and finally evaluated the feasibility of implement the project. This research seeks to highlight the social and productive value of the Embera-Chami, practicality, and generally they can generate benefits by ensuring the sale of handicrafts. The study is based on elements of international trade, the steps to develop a business plan, factors to consider in the foreign market in which it will market and barriers to market entry by the investigation, and Plan the content of the exporter. The methodology used in this work is descriptive, first to know everything about the
Embera Chami, their environment and how they develop craft activities since their products are the foundation of the project, the project is also formulated with steps to create a company and developing a strategic marketing plan to locate the market that is going to offer items designed for this community, other methods used for this project ranging from analytical to synthetic, to establish the impact this real. The most used technique for data collection for this project was mainly
secondary data collected and transcribed by other authors, then performed the analysis of these data through 3 phases to determine if the project is feasible.
Finally it was determined that as such create the company will generate profits for the partners and also have a high social impact because it would generate a regular income to the Embera-Chami community that is located in the Las Brisas neighborhood. This project makes economic sense is to pretend that the export of handicrafts from the Embera Chami, but also has involved the social sense, this project can see this community benefited because they had not thought about the possibility of
their products outside the country, the project already have a reference, a guide to run.