El culto al héroe en <i>Fedón</i>, <i>República</i> y <i>Leyes</i> de Platón

dc.creatorPetraki, Zacharoula
dc.date2021-08
dc.date2022-02-23T14:16:31Z
dc.date.accessioned2023-07-15T05:38:44Z
dc.date.available2023-07-15T05:38:44Z
dc.identifierhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/131533
dc.identifierissn:1851-779X
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7473993
dc.descriptionPlato’s <i>Phaedo</i> aims to restore the reputation of Socrates by transforming him from a political scapegoat of Athens to a hero of the city who had put him to death. As scholars have shown, the dialogue’s heroization of Socrates shares affinities with the religious tradition of the hero cult (see White, 2000; Nagy, 2015). In this article I argue that the conceptualization of the philosopher as a cult hero is developed further in the <i>Republic</i> and the <i>Laws</i>. The Republic presents Socrates as the “<i>oikist</i>” of the ideal polis, who makes religious decisions under the authority of god Apollo. In the same vein, the distinguished classes of the philosopher-rulers in the <i>Republic</i> and of the auditors in the <i>Laws</i> are compared to another group also subsumed under the category of cult-heroes, the victorious Olympic athletes.
dc.descriptionEl Fedón</i> de Platón tiene como objetivo restaurar la reputación de Sócrates transformándolo de un chivo expiatorio político de Atenas a un héroe de la misma ciudad que lo había condenado a muerte. Como han demostrado los estudiosos, la heroización de Sócrates en el diálogo comparte afinidades con la tradición religiosa del culto al héroe (ver White, 2000; Nagy, 2015). En este artículo sostengo que la conceptualización del filósofo como héroe de culto se desarrolla más en <i>República</i> y <i>Leyes</i>. La República presenta a Sócrates como el "<i>oikist</i>" de la polis ideal, que toma decisiones religiosas bajo la autoridad del dios Apolo. En el mismo sentido, las clases distinguidas de los filósofos-gobernantes en <i>República</i> y de los auditores en <i>Leyes</i> se comparan con otro grupo también subsumido bajo la categoría de héroes de culto, los atletas olímpicos victoriosos.
dc.descriptionFacultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
dc.formatapplication/pdf
dc.languageen
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.source<a href="http://revistas.fahce.unlp.edu.ar" target="_blank">Revistas de la FAHCE</a>
dc.subjectLetras
dc.subjectHero cult
dc.subjectSocrates
dc.subjectHero
dc.subjectPhaedo
dc.subjectRepublic
dc.subjectLaws
dc.subjectOlympic athletes
dc.titleHero-cult in Plato’s <i>Phaedo</i>, <i>Republic</i> and the <i>Laws</i>
dc.titleEl culto al héroe en <i>Fedón</i>, <i>República</i> y <i>Leyes</i> de Platón
dc.typeArticulo
dc.typeArticulo


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