dc.creatorAragón, Luis Alberto
dc.creatorDíaz Rivero, Diana
dc.creatorVillalobos, Lisbeth
dc.date2023-01-05
dc.date.accessioned2023-07-13T22:51:50Z
dc.date.available2023-07-13T22:51:50Z
dc.identifierhttps://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/39523
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7427023
dc.descriptionWhit this study it was pretended to propose a theoretical-practical model on the training projects as a strategy for the development of cognitive competencies In the subject of chemistry in students of middle education of the District of Cartagena, Colombia. The vatiables were supported whit the theories of Iafrancesco (2012), Tobón (2015). The research was projective with descriptive level; a non-experimental, transversal and field design. The population consisted of 180 students and 11 teachers from three public educational institutions. Questionnaires validated by experts were used to collect data; reliability obtained for the questionnaires using the Cronbach Alpha formula was. it was found that the students consider that the strategies employed by the teachers of the subject of chemistry for the development of cognitive competencies are of low predominance in class. It was concluded on the need to propose a theoretical-practical model to teachers for the development of cognitive competencies in students.en-US
dc.descriptionCon este estudio se pretendió proponer un modelo teórico-práctico sobre los proyectos formativos como estrategia para el desarrollo de competencias cognitivas en la asignatura de química en estudiantes de educación media del Distrito de Cartagena, Colombia. Se sustentaron las variables con las teorías de Iafrancesco (2012), Tobón y Cardona (2015). La investigación fue proyectiva con nivel descriptivo; diseño no experimental, transversal y de campo. La población estuvo conformada por 180 estudiantes y 11 docentes de tres instituciones educativas públicas. Se utilizaron cuestionarios para la recolección de datos validados por expertos; la confiabilidad obtenida con la fórmula de Alfa de Cronbach fue de 0,881. Se encontró que los estudiantes consideran que las estrategias empleadas por los docentes para el desarrollo de competencias cognitivas son de bajo predominio en clase. Se concluyó en la necesidad de proponer un modelo teórico-práctico a los docentes para el desarrollo de competencias cognitivas en los estudiantes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Zuliaes-ES
dc.relationhttps://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/39523/44600
dc.sourceOmnia; Vol. 25 Núm. 1 (2019): Omnia: Enero-Abril; 105-124es-ES
dc.source1315-8856
dc.subjectSignificant learningen-US
dc.subjectcognitive competenciesen-US
dc.subjectteaching strategiesen-US
dc.subjectformative projecten-US
dc.subjectknowledge societyen-US
dc.subjectAprendizaje significativoes-ES
dc.subjectCompetencias cognitivases-ES
dc.subjectEstrategias de enseñanzaes-ES
dc.subjectProyectos formativoses-ES
dc.subjectSociedad del conocimientoes-ES
dc.titleModelo teórico-práctico sobre los proyectos formativos como estrategia para el desarrollo de competencias cognitivas : Theoretical – practical model in training projects a strategic for the development of cognitive skillses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución