Information and communication technology as a learning process in the context of the National Experimental University "Rafael Maria Baralt"
Tecnología de información y comunicación como proceso de aprendizaje en el contexto de la Universidad Nacional Experimental “Rafael Maria Baralt”
dc.creator | Chirinos, Marianny | |
dc.date | 2023-06-06 | |
dc.date.accessioned | 2023-07-13T22:14:22Z | |
dc.date.available | 2023-07-13T22:14:22Z | |
dc.identifier | https://produccioncientificaluz.org/index.php/impacto/article/view/40276 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7426925 | |
dc.description | The objective of the research was to analyze information and communicationtechnology (ICT) as a learning process in students of the Integral Education Project(PEI) belonging to the Education Program of the UNERMB -Cabimas. Theoretically,there were contributions from authors such as: Cabero (2018), National Center forInformation Technology (2015) Urribarri (2017), Miratia (2015), Martinez and Otero(2015) among others As well as the legal contribution of the Constitution of theBolivarian Republic of Venezuela (1999). Under the line of research Virtual environmentfor learning of the postgraduate UNERMB.Methodologically, it was contextualized inthe emperico-analytical paradigm, under a quantitative approach, Analytical typology,field design, non-experimental, transitional.The population consisted of a sample of 87subjects (teachers-students) A questionnaire was designed, containing 56 items and 5alternative responses. The validity was in the opinion of experts in terms of reliability,the Alpha Cronbach coefficient was applied, yielding results of 0.81. Highly reliable.Within the techniques of statistics, the interpretation of the mean was taken, designingtables for it. It is concluded: that information and communication technology (ICTs)within the context of the university, is not beingassumed as a direct tool for learning;allowing us to infer that although the planning is being complied with, it is observedthat traditional parameters are maintained, where the application of technologythrough its strategic educational diversity does not end up materializing, eventhough the UNERMB, has a Moodle platform that could be used to raise educationaltechnology in the training of teachers and their students. Allowing these results willgenerate guidelines for the technological advancement of this university. | en-US |
dc.description | El objetivo de la investigación fue Analizar la tecnología de información ycomunicación (TIC) como proceso de aprendizaje en estudiantes del ProyectoEducación Integral (PEI) perteneciente al Programa Educación de la UNERMB –Cabimas. Teóricamente se contó con los aportes de autores como: Cabero (2018),Centro Nacional de Tecnología de Información (2015)Urribarri(2017), Miratia (2015),Martínez y Otero (2015) entre otros Así como el aporte legal de la Constituciónde la República Bolivariana de Venezuela (1999). Bajo la línea de investigaciónEntorno virtuales para el aprendizaje del Posgrado UNERMB.Metodológicamente,se contextualizó en el paradigma emperico-analítico, bajo un enfoque cuantitativo,tipología Analítica, diseño de campo, no experimental, transeccional. La poblaciónconformada por una muestra de 87 sujetos (docentes-estudiantes) Se diseñó uncuestionario, contentivo de 56ítemes y 5 alternativas de respuesta. La validezfue a Juicio de expertos en cuanto a la confiabilidad, se aplicó el coeficiente deAlphaCronbach, arrojando resultados de0.81.Altamente confiable. Dentro de lastécnicas de la estadística se tomó la interpretación de la media diseñándose para ellotablas. Se concluye: que la tecnología de información y comunicación (TICs) dentro delcontexto de la universidad, no está siendo asumida como herramienta directa para losaprendizajes; permitiendo inferir que si bien se están cumpliendo con la planificación,se observa que se mantienen parámetros tradicionales, donde la aplicación de latecnología a través de su diversidad estratégica educativa no termina de concretarse,aun cuando la UNERMB, cuenta con una plataforma Moodle que pudiera ser utilizadaen pro elevar la tecnología educativa en la formación del docente y sus estudiantes. Permitiendo estos resultados se generarán lineamiento en pro del avance tecnológico de esta universidad. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad del Zulia | es-ES |
dc.relation | https://produccioncientificaluz.org/index.php/impacto/article/view/40276/45708 | |
dc.source | Impacto Científico; Vol. 18 Núm. 1 (2023): Revista Impacto Científico; 13-28 | es-ES |
dc.source | 2542-3207 | |
dc.source | 1856-5042 | |
dc.subject | Technology | en-US |
dc.subject | information | en-US |
dc.subject | communication | en-US |
dc.subject | Tecnología | es-ES |
dc.subject | información | es-ES |
dc.subject | comunicación | es-ES |
dc.title | Information and communication technology as a learning process in the context of the National Experimental University "Rafael Maria Baralt" | en-US |
dc.title | Tecnología de información y comunicación como proceso de aprendizaje en el contexto de la Universidad Nacional Experimental “Rafael Maria Baralt” | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |