dc.contributores-ES
dc.creatorMaldonado Quintero, Xiomara
dc.creatorCenteno, Griselle
dc.date2010-11-27
dc.date.accessioned2023-07-13T16:16:02Z
dc.date.available2023-07-13T16:16:02Z
dc.identifierhttp://erevistas.saber.ula.ve/index.php/visiongerencial/article/view/831
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7422944
dc.descriptionThe successful application of Revenue Management (RM) to the seat inventory control (SIC) problem of major airlines has made it interesting to consider incorporating revenue management tools in parking industry. The objective of this paper is to motivate studies regarding to the development of methodologies that permit offer solutions for the problem for achieve the maximum revenue in parking facilities doing use of Revenue Management, Operations Research (OR) and Artificial Intelligence (AI) techniques. To accomplish this objective we do a brief summary about all those techniques and some applications in parking industry first, followed by some ideas regarding to development of methodologies in order to reach the maximum revenue considering as relevant include AI techniques as tool qualitative in the demand forecasting and the optimization of pricing. Resumen Investigación de operaciones e inteligencia artificial: herramientas para la toma de decisiones en la industria de estacionamiento El uso acertado del Revenue Management (RM) al problema del control de inventario del asiento (SIC) de líneas aéreas ha motivado interés en considerar incorporar las herramientas de RM en la industria de estacionamiento. El objetivo de este trabajo, es motivar estudios orientados al desarrollo de las metodologías que permitan optimimizar el beneficio en las instalaciones del estacionamiento mediante el uso de técnicas de revenue (RM), investigación de operaciones (O) e inteligencia artificial (AI). Para lograr este objetivo, primero, se desarrolla un breve resumen sobre todas esas técnicas y algunas aplicaciones en la industria del estacionamiento, seguido por algunas ideas orientadas al desarrollo de metodologías para alcanzar máximo beneficio, considerando como relevante la inclusión las técnicas de AI como herramienta cualitativa en el pronóstico de la demanda y la optimización de tarifas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro de Investigaciones y Desarrollo Empresaria-CIDEes-ES
dc.relationhttp://erevistas.saber.ula.ve/index.php/visiongerencial/article/view/831/826
dc.sourceVisión Gerencial; Núm. 1 (2009): Enero-Junio 2009; 74-87es-ES
dc.source2477-9547
dc.source1317-8822
dc.subjectRevenue Management; Operations Research; Artifcial Intelligence; Parking Industryes-ES
dc.titleRevenue management, operations research and artificial intelligence: tools application as support to decision makers in parking industryes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


Este ítem pertenece a la siguiente institución