Gestión educativa en una universidad pública bajo el marco de una auditoría académica

dc.creatorMorales Calle, Luz
dc.date2015-06-15
dc.date.accessioned2023-07-12T21:55:38Z
dc.date.available2023-07-12T21:55:38Z
dc.identifierhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11603
dc.identifier10.15381/quipu.v23i43.11603
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7421677
dc.descriptionThe current problems of educational management in the Faculty of Management of a public university in the framework of academic auditing, promotes re-search of qualitative approach and descriptive whose study sample was 39 teachers and 305 students from the Economics Sciences Faculty , Management and Accounting of the National University San Cristobal de Huamanga, where two instruments were used: first, a survey on academic audit consists of 18 items and three dimensions- an evaluation of the academic situation, OCI control actions and lack of an academic auditing- and second to measure the administrative management variable consisting of 35 items corres-ponding to three dimensions -administrative mana-gement, academic management and deficiencies in the academic area. It was found that the absence of an evaluation of the academic situation affects negatively on the educa-tional management, the weaknesses in the education management systems are due to the lack of quality systems, academic audit processes; the actions of OCI contribute little to educational management, by not implementing an academic auditing. Finally, deficiencies in the academic area are because of lack of policies, quality assurance systems and processes for decisions making on improving the academic quality; concluding that the design and implementation of an academic audit can significantly improve the educa-tional management of the Faculty of Administrative Sciences in a public university.en-US
dc.descriptionLa problemática actual que tiene la gestión educativa de la facultad de Ciencias Administrativas de una universidad pública en el marco de la auditoría académica, promueve una investigación de enfoque cualitativo de tipo descriptivo cuya muestra de estudio fue de 39 docentes y 305 alumnos pertenecientes a la facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables de la Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga, donde se utilizó como instrumento dos cuestionarios: uno, sobre auditoría académica compuesta de 18 ítems y tres dimensiones: Evaluación de la situación académica, acciones de control del OCI y carencia de una auditoría académica y otro, para medir la variable gestión administrativa compuesta de 35 ítems correspondientes a tres dimensiones: Gestión administrativa, gestión académica y deficiencias existentes en el área académica. Se encontró que la ausencia de una evaluación de la situación académica influye negativamente en la gestión educativa, las debilidades existentes en la gestión educativa son por falta de sistemas de calidad, procesos de auditoría académica, las acciones del OCI contribuyen poco a la gestión educativa, al no implementarse una auditoría académica. Finalmente, las deficiencias existentes en el área académica son por falta de políticas, sistemas de aseguramiento de calidad y procesos para tomar de decisiones sobre mejora de la calidad académica; concluyéndose, que el diseño e implementación de una auditoría académica puede mejorar significativamente la gestión educativa de la facultad de Ciencias Administrativas de una universidad pública.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contableses-ES
dc.relationhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11603/10397
dc.rightsDerechos de autor 2015 Luz Morales Callees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceQuipukamayoc; Vol. 23 No. 43 (2015); 89-102en-US
dc.sourceQuipukamayoc; Vol. 23 Núm. 43 (2015); 89-102es-ES
dc.source1609-8196
dc.source1560-9103
dc.subjectAcademic auditingen-US
dc.subjecteducational managementen-US
dc.subjectAuditoria académicaes-ES
dc.subjectgestión educativa.es-ES
dc.titleEDUCATION MANAGEMENT IN A PUBLIC UNIVERSITY UNDER THE FRAMEWORK OF AN ACADEMIC AUDITINGen-US
dc.titleGestión educativa en una universidad pública bajo el marco de una auditoría académicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees-ES


Este ítem pertenece a la siguiente institución