Human Rights Education in Argentina: Notes on the process of incorporating human rights in educational contexts
Human Rights Education in Argentina: Notes on the process of incorporating human rights in educational contexts
dc.creator | Fernández, Mónica | |
dc.date | 2017-01-04 | |
dc.date.accessioned | 2023-06-19T21:38:30Z | |
dc.date.available | 2023-06-19T21:38:30Z | |
dc.identifier | https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/8942 | |
dc.identifier | 10.15359/rldh.27-2.10 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6706902 | |
dc.description | This work provides a brief description of the various political and economic contexts that enabled the incorporation of human rights in different Argentine institutions, starting with informal education and eventually coming to form part of the curricula at all educational levels. Its purpose is to visualize how human rights education developed and which spheres of the Argentine culture drove and demanded the need for human rights and human rights education. Since one of the purposes of education is to train citizens, this article intends to show that the practice of human rights is a way of exercising citizenship and that the educational sphere is the proper context for human rights to gain respect in diverse cultural practices. | en-US |
dc.description | En este trabajo se efectúa una caracterización sintética de los diversos contextos políticos y económicos que fueron habilitando la incorporación de los derechos humanos en diversas instituciones de la República Argentina, pasando por zonas educativas informales y no formales; es decir, comunitarias y jurídicas, hasta llegar a formar parte de las currículas de todos los niveles educativos. El propósito es visualizar cómo se fue desarrollando y desde cuáles esferas de la cultura se fue impulsando y demandando la necesidad de educar en y para los derechos humanos. Dado que uno de los fines de la educación es la necesidad de formar a la ciudadanía, este artículo pretende hacer visible que los derechos humanos son un modo de ejercerla y que la esfera educativa es el contexto propiamente dicho para que los derechos humanos se respeten en las diversas prácticas culturales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Nacional, Costa Rica | es-ES |
dc.relation | https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/8942/10503 | |
dc.rights | Derechos de autor 2016 Revista Latinoamericana de Derechos Humanos | es-ES |
dc.source | Revista Latinoamericana de Derechos Humanos; Vol. 27 Núm. 2 (2016): Revista Latinoamericana de Derechos Humanos (Julio-diciembre); 215-237 | es-ES |
dc.source | 2215-4221 | |
dc.source | 1659-4304 | |
dc.title | Human Rights Education in Argentina: Notes on the process of incorporating human rights in educational contexts | en-US |
dc.title | Human Rights Education in Argentina: Notes on the process of incorporating human rights in educational contexts | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |