dc.creatorPérez Medrano, Cuauhtémoc
dc.date2016-11-29
dc.date.accessioned2023-06-19T21:10:55Z
dc.date.available2023-06-19T21:10:55Z
dc.identifierhttps://www.revistas.una.ac.cr/index.php/istmica/article/view/8765
dc.identifier10.15359/istmica.19.19
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6703422
dc.descriptionOn the island of Cuba, meteorological phenomena have been important metaphorical elements in the configuration of the country’s creation stories. For this reason, it could be useful to observe historical, sociocultural phenomena as meteorological in nature as that would explain many local and global questions regarding cultural identity and diversity, and aesthetic and literary studies. Insularity in Cuba has been analyzed from several different perspectives ranging from ontological to political or literary in nature. The interaction between real and imaginary space in literature demands an approach somewhere between “real” and meta-literary. Throughout the cultural history of Cuba, use of the island metaphor has been a constant and for the past 30 years or so, generations ofuban writers have sought to overcome idiothematic and stylistic obstacles through the re-expression of their own literary subversions. For these authors, insularity or the island itself becomes aversatile topic that places stress on the relationship between aesthetical aspects and their categories.These literary phenomena would be noticeable in the stories of Abilio Estevez, Marilyn Bobes and Antonio Jose Ponte, which would give rise to an interdisciplinary debate surrounding the global positioning of Cuban fiction and contemporary literary subversions.en-US
dc.descriptionCuba es un país insular en donde los fenómenos meteorológicos han sido elementos metafóricos importantes en la configuración de los mitos fundacionales. Será útil entonces observar los fenómenos histórico-socioculturales como fenómenos meteorológicos, pues matizarían cuestiones locales y globales, en lo referente a la identidad y diversidad cultural, estudios estéticos y literarios. La insularidad de Cuba ha pasado por distintos estadios de análisis, desde el plano ontológico hasta el plano político o literario. La inte-racción entre espacio imaginado y expresado en la literatura exige un acercamiento mediado entre los referentes “reales” y meta-literarios. La utilización de la metáfora de la isla ha sido perenne en la historia cultural cubana. Las generaciones de escritores en Cuba, desde hace treinta años aproximadamente, buscan superar algunas barreras ideotemáticas y estilísticas mediante la re-expresión de sus propias sub-versiones literarias. Para ellos, la insularidad o la isla se convierten en un tópico versátil que tensa las relaciones entre las estéticas y sus categorías. Tales fenómenos literarios serían perceptibles en la narrativa de Abilio Estévez, Marilyn Bobes y Antonio José Ponte, lo cual presenta un debate interdisciplinario centrado particularmente en el posicionamiento global de la narrativa cubana y las contemporáneas subversiones literarias.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional (Costa Rica)es-ES
dc.relationhttps://www.revistas.una.ac.cr/index.php/istmica/article/view/8765/10060
dc.relationhttps://www.revistas.una.ac.cr/index.php/istmica/article/view/8765/10261
dc.sourceÍSTMICA. Revista de la Facultad de Filosofía y Letras; Núm. 19 (2016): El Caribe y Centroamérica-Intersecciones y sincretismos transculturales; 267-277es-ES
dc.source2215-471X
dc.source1023-0890
dc.titleInsularidad y meteorología: espacios re-expresados y sub-versivos en la narrativa contemporánea cubanaes-ES
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dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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