dc.contributor | Rodriguez, Sandra | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001648215 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Narváez Vásquez, Diana Maritza | |
dc.date.accessioned | 2023-02-01T20:18:30Z | |
dc.date.available | 2023-02-01T20:18:30Z | |
dc.date.created | 2023-02-01T20:18:30Z | |
dc.date.issued | 2023-01-17 | |
dc.identifier | Narváez Vásquez, D. M. (2022). Sociocultural characteristics through the experiences of students and teachers of the Kamëntŝá indigenous community in bilingual learning environments in the Putumayo. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/49237 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | One of the most essential characteristics of Colombia is its diversity in which different cultures can be found. For this reason, the government has tried to promote the preservation of cultures through Law 115. The present research paper refers to a study about bilingualism presented in an indigenous community in the southwest of Colombia: The Kamëntŝá community, located in Sibundoy Valley, Putumayo, which has its own language, territory, and costumes. The objective of this research is to determine (Interpret) the language teaching and learning experiences of a group of teachers and eleventh-grade students immersed in a bilingual learning environment at the Institución Educativa bilingüe rural artesanal Kamëntŝá in the region of Putumayo. Initially, a theoretical review is made of the definition of the concept of bilingualism, and interculturality among others. The research is developed taking into account the qualitative approach because this is a phenomenological study based on the lived experience of individuals. The results are obtained from the interviews and narrative frames that both teachers and students did during the research | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Maestría Educación | |
dc.publisher | Facultad Educación | |
dc.relation | Agosto, B. D., por Cubillos Álzate Julio Cesar, E., Cárdenas Mariana, M., & Caro Santiago Alberto, P. (2019). Boletines Poblacionales 1 : Población Indígena Oficina de Promoción Social. Retrieved March 13, 2022, from https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/boletines-pobla cionales-poblacion-indigena.pdf | |
dc.relation | Artunduaga, L. (2013). La etnoeducación: una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia. Recuperado de https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie13a02.htm. | |
dc.relation | Blasco, J. E., Pérez, J. A. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. España. Editorial Club Universitario | |
dc.relation | Buen, E. L., & Camëntŝá, V. (2012). Diagnostico Plan Salvaguarda Camentsa. https://pruebaw.mininterior.gov.co/sites/default/files/p.s_camentza_version_preliminar_0.p df | |
dc.relation | Campos, G., & Martínez, N. E. L. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45-60 | |
dc.relation | Canales Cerón M. Metodologías de la investigación social. Santiago: LOM Ediciones; 2006. p. 163-165 | |
dc.relation | Carlosama Gaviria, J. A. (2002). Formacion y capacitacion de docentes Ingas en Etnoeducacion. Santiago, Putumayo, Colombia. | |
dc.relation | Clandinin, D. J. (Ed.). (2007). Handbook of narrative inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage | |
dc.relation | Corbetta, P., Fraile Maldonado, C., & Fraile Maldonado, M. (2007). Metodología y técnicas de investigación social (No. Sirsi) i9788448156107). | |
dc.relation | Cruz Rodríguez, E. (2013) Pensar en la interculturalidad. Una invitación desde Abya-Yala América Latina. Ediciones Abya-Yala. Quito-Ecuador. Recuperado de https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/53577.pdf | |
dc.relation | DECRETO 804 DE 1995. (1995). https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1169166 | |
dc.relation | El Mundo Indígena 2020: Colombia - IWGIA - International Work Group for Indigenous Affairs. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.iwgia.org/es/colombia/3739-mi-2020-colombia.html | |
dc.relation | Fuster Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y representaciones, 7(1), 201-229 | |
dc.relation | Jabba, A.S. (2013). Bilingualism in Colombia. Economy & Region, 7(2), 65-89. | |
dc.relation | Jacanamejoy, O., Juajibioy, L., & Blanco, H. (2018). Vista de Experiencia etnoeducativa en la institución educativa rural bilingüe artesanal kamëntŝá, valle del Sibundoy, Colombia. Anales de La Universidad Central Del Ecuador . https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1767/1668 | |
dc.relation | Jose Raul Monguí Sánchez. (1981). La lengua Kamentza. Instituto Caro y Cuervo. | |
dc.relation | Köktürk, Ş., Cem Odacıoğlu, M., & Müge UYSAL, N. (2016). Bilingualism and Bilingual Education, Bilingualism and Translational Action. International Journal of Linguistics, 8(3). https://doi.org/10.5296/ijl.v8i3.9601 | |
dc.relation | Lasagabaster, D., & García, O. (2014). Translanguaging: towards a dynamic model of bilingualism at school/Translanguaging: hacia un modelo dinámico de bilingüismo en la escuela. Cultura y educación, 26(3), 557-572 | |
dc.relation | Ley 115 de 1994. (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf | |
dc.relation | Londoño, M. (2022). Module 1: Pedagogy and the colonialism of the curriculum - Flipbook by prof.sopvirtualidad2 | FlipHTML5. https://fliphtml5.com/hpdre/xnop | |
dc.relation | MINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL (1999) Lineamientos Curriculares: Idiomas Extranjeros | |
dc.relation | MINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL (2004) El programa nacional de bilingüismo. www.mineducacion.gob.co | |
dc.relation | Ministry of National Education (2006) «Education: Vision 2019», available at: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122719.html | |
dc.relation | Muñoz, H. (2002). La diversidad de las reformas educativas interculturales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/ vol4no2/contenido-cruz.html | |
dc.relation | ONIC - Pueblos. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.onic.org.co/pueblos https://www.onic.org.co/pueblos | |
dc.relation | Organización Naciones Unidas. (2019). Lenguas indígenas. Departamento de Información Pública de Las Naciones Unidas. https://www.un.org/es/events/indigenousday/assets/pdf/Backgrounder-Languages-Spanish %202019.pdf | |
dc.relation | Quintanilla Coro, V. H. (2012). Intra e interculturaliación de la educación: una perspectiva descolonial. ALAI, América Latina en movimiento. Recuperado de http://www.alainet.org/es/active/56644. | |
dc.relation | Quintanilla Coro, V. H. (2012). Intra e interculturaliación de la educación: una perspectiva descolonial. ALAI, América Latina en movimiento. Recuperado de http://www.alainet.org/es/active/56644. | |
dc.relation | Ramos-Holguín, B. (2017). Homogeneity or Interculturality in Foreign Language Pre-Service Teacher´s Education: A Reflection on Education Act. Revista Latinoamericana de Educación. Recuperado de https://revistas.uniandes.edu.co/doi/10.18175/vys8.2.2017.09 | |
dc.relation | Ramos, B, Aguirre, J & Torres, N. (2018). El concepto de interculturalidad en la formación de futuros maestros de idiomas: hacia un estado inicial de la cuestión. Recuperado de file:///C:/Users/VCR/Downloads/The+Concept+of+Interculturality+in+the+Pre-Service+Tr aining+of+the+Language+Teachers_+Towards+an+Initial+State+of+the+Art.pdf | |
dc.relation | Rizza, R. (2003). The Concept of Interculturality. In Citizenship Action. A Step Towards Sustainable Equal Opportunities. Recuperado de http://adrep.nuxit.net/Box1 | |
dc.relation | Siart. (2014). Kamentsa: antiguos sueños, nuevas interpretaciones - Artesanías de Colombia. https://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/Noticia/kamentsa-antiguos-suenos-nuevas-i nterpretaciones_5531 | |
dc.relation | UN. (2008). Publicado por las Naciones Unidas. https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf | |
dc.relation | Vigil, N. (2008). El concepto de interculturalidad. Recuperado de https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/100406.pdf | |
dc.relation | Walsh, C. (2009). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político- epistémicas de refundar el Estado. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n9/n9a09.pdf | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Sociocultural characteristics through the experiences of students and teachers of the Kamëntŝá indigenous community in bilingual learning environments in the Putumayo | |