dc.contributorRodriguez, Sandra
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001648215
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorNarváez Vásquez, Diana Maritza
dc.date.accessioned2023-02-01T20:18:30Z
dc.date.available2023-02-01T20:18:30Z
dc.date.created2023-02-01T20:18:30Z
dc.date.issued2023-01-17
dc.identifierNarváez Vásquez, D. M. (2022). Sociocultural characteristics through the experiences of students and teachers of the Kamëntŝá indigenous community in bilingual learning environments in the Putumayo. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/49237
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractOne of the most essential characteristics of Colombia is its diversity in which different cultures can be found. For this reason, the government has tried to promote the preservation of cultures through Law 115. The present research paper refers to a study about bilingualism presented in an indigenous community in the southwest of Colombia: The Kamëntŝá community, located in Sibundoy Valley, Putumayo, which has its own language, territory, and costumes. The objective of this research is to determine (Interpret) the language teaching and learning experiences of a group of teachers and eleventh-grade students immersed in a bilingual learning environment at the Institución Educativa bilingüe rural artesanal Kamëntŝá in the region of Putumayo. Initially, a theoretical review is made of the definition of the concept of bilingualism, and interculturality among others. The research is developed taking into account the qualitative approach because this is a phenomenological study based on the lived experience of individuals. The results are obtained from the interviews and narrative frames that both teachers and students did during the research
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Educación
dc.publisherFacultad Educación
dc.relationAgosto, B. D., por Cubillos Álzate Julio Cesar, E., Cárdenas Mariana, M., & Caro Santiago Alberto, P. (2019). Boletines Poblacionales 1 : Población Indígena Oficina de Promoción Social. Retrieved March 13, 2022, from https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/boletines-pobla cionales-poblacion-indigena.pdf
dc.relationArtunduaga, L. (2013). La etnoeducación: una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia. Recuperado de https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie13a02.htm.
dc.relationBlasco, J. E., Pérez, J. A. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. España. Editorial Club Universitario
dc.relationBuen, E. L., & Camëntŝá, V. (2012). Diagnostico Plan Salvaguarda Camentsa. https://pruebaw.mininterior.gov.co/sites/default/files/p.s_camentza_version_preliminar_0.p df
dc.relationCampos, G., & Martínez, N. E. L. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45-60
dc.relationCanales Cerón M. Metodologías de la investigación social. Santiago: LOM Ediciones; 2006. p. 163-165
dc.relationCarlosama Gaviria, J. A. (2002). Formacion y capacitacion de docentes Ingas en Etnoeducacion. Santiago, Putumayo, Colombia.
dc.relationClandinin, D. J. (Ed.). (2007). Handbook of narrative inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage
dc.relationCorbetta, P., Fraile Maldonado, C., & Fraile Maldonado, M. (2007). Metodología y técnicas de investigación social (No. Sirsi) i9788448156107).
dc.relationCruz Rodríguez, E. (2013) Pensar en la interculturalidad. Una invitación desde Abya-Yala América Latina. Ediciones Abya-Yala. Quito-Ecuador. Recuperado de https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/53577.pdf
dc.relationDECRETO 804 DE 1995. (1995). https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1169166
dc.relationEl Mundo Indígena 2020: Colombia - IWGIA - International Work Group for Indigenous Affairs. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.iwgia.org/es/colombia/3739-mi-2020-colombia.html
dc.relationFuster Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y representaciones, 7(1), 201-229
dc.relationJabba, A.S. (2013). Bilingualism in Colombia. Economy & Region, 7(2), 65-89.
dc.relationJacanamejoy, O., Juajibioy, L., & Blanco, H. (2018). Vista de Experiencia etnoeducativa en la institución educativa rural bilingüe artesanal kamëntŝá, valle del Sibundoy, Colombia. Anales de La Universidad Central Del Ecuador . https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1767/1668
dc.relationJose Raul Monguí Sánchez. (1981). La lengua Kamentza. Instituto Caro y Cuervo.
dc.relationKöktürk, Ş., Cem Odacıoğlu, M., & Müge UYSAL, N. (2016). Bilingualism and Bilingual Education, Bilingualism and Translational Action. International Journal of Linguistics, 8(3). https://doi.org/10.5296/ijl.v8i3.9601
dc.relationLasagabaster, D., & García, O. (2014). Translanguaging: towards a dynamic model of bilingualism at school/Translanguaging: hacia un modelo dinámico de bilingüismo en la escuela. Cultura y educación, 26(3), 557-572
dc.relationLey 115 de 1994. (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
dc.relationLondoño, M. (2022). Module 1: Pedagogy and the colonialism of the curriculum - Flipbook by prof.sopvirtualidad2 | FlipHTML5. https://fliphtml5.com/hpdre/xnop
dc.relationMINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL (1999) Lineamientos Curriculares: Idiomas Extranjeros
dc.relationMINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL (2004) El programa nacional de bilingüismo. www.mineducacion.gob.co
dc.relationMinistry of National Education (2006) «Education: Vision 2019», available at: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122719.html
dc.relationMuñoz, H. (2002). La diversidad de las reformas educativas interculturales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/ vol4no2/contenido-cruz.html
dc.relationONIC - Pueblos. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.onic.org.co/pueblos https://www.onic.org.co/pueblos
dc.relationOrganización Naciones Unidas. (2019). Lenguas indígenas. Departamento de Información Pública de Las Naciones Unidas. https://www.un.org/es/events/indigenousday/assets/pdf/Backgrounder-Languages-Spanish %202019.pdf
dc.relationQuintanilla Coro, V. H. (2012). Intra e interculturaliación de la educación: una perspectiva descolonial. ALAI, América Latina en movimiento. Recuperado de http://www.alainet.org/es/active/56644.
dc.relationQuintanilla Coro, V. H. (2012). Intra e interculturaliación de la educación: una perspectiva descolonial. ALAI, América Latina en movimiento. Recuperado de http://www.alainet.org/es/active/56644.
dc.relationRamos-Holguín, B. (2017). Homogeneity or Interculturality in Foreign Language Pre-Service Teacher´s Education: A Reflection on Education Act. Revista Latinoamericana de Educación. Recuperado de https://revistas.uniandes.edu.co/doi/10.18175/vys8.2.2017.09
dc.relationRamos, B, Aguirre, J & Torres, N. (2018). El concepto de interculturalidad en la formación de futuros maestros de idiomas: hacia un estado inicial de la cuestión. Recuperado de file:///C:/Users/VCR/Downloads/The+Concept+of+Interculturality+in+the+Pre-Service+Tr aining+of+the+Language+Teachers_+Towards+an+Initial+State+of+the+Art.pdf
dc.relationRizza, R. (2003). The Concept of Interculturality. In Citizenship Action. A Step Towards Sustainable Equal Opportunities. Recuperado de http://adrep.nuxit.net/Box1
dc.relationSiart. (2014). Kamentsa: antiguos sueños, nuevas interpretaciones - Artesanías de Colombia. https://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/Noticia/kamentsa-antiguos-suenos-nuevas-i nterpretaciones_5531
dc.relationUN. (2008). Publicado por las Naciones Unidas. https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf
dc.relationVigil, N. (2008). El concepto de interculturalidad. Recuperado de https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/100406.pdf
dc.relationWalsh, C. (2009). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político- epistémicas de refundar el Estado. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n9/n9a09.pdf
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleSociocultural characteristics through the experiences of students and teachers of the Kamëntŝá indigenous community in bilingual learning environments in the Putumayo


Este ítem pertenece a la siguiente institución