dc.contributor | Rincón Avendaño, Julieth Andrea | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0001-9425-499X | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=qhie9hcAAAAJ | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000570680 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Parada Pabón, Luisa Fernanda | |
dc.date.accessioned | 2022-10-11T12:03:40Z | |
dc.date.accessioned | 2023-06-12T16:38:33Z | |
dc.date.available | 2022-10-11T12:03:40Z | |
dc.date.available | 2023-06-12T16:38:33Z | |
dc.date.created | 2022-10-11T12:03:40Z | |
dc.date.issued | 2022-10-10 | |
dc.identifier | Parada Pabón, L. F. (2022). Álbum ilustrado en lengua de señas y español como estrategia para favorecer la adquisición de lengua de señas colombiana de niños sordos y sus padres a partir de la lectura conjunta. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/47634 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6658793 | |
dc.description.abstract | Birth to five years is a crucial period for acquiring the language. This process becomes complex for deaf children because 90% of their parents are hearing persons. For deaf children, promoting language acquisition requires more than exposing the deaf child to a linguistic model or teaching the parent sign language. It is crucial to have didactics material that helps communication in sign language between parents and children strengthen skills and promote emotional bonds. This material is rare and difficult to find, particularly in Colombian sign language (LSC).
This research aims to design an illustrated album narrated in LSC and Spanish that promotes the learning and use of sign language for children based on the parent-child joint reading. We aim to help parent-child a joint reading process where they can bond through sign language.
The methodology used in the project is artistic creation research, which is a complex intersection of practice art, theoretical concepts, and research. The creative design process is part of the research practice and creates various art forms. Regarding the method, design is based on the recognition of the relationship between the author, the art piece, and the viewer; in this case, the author is a deaf person with deaf parents, and the viewer, it’s the pair parent-child and the art piece, are both illustrated albums.
For the creation, a review of aesthetic references was carried out, in which three categories emerged: 1) video children's stories narrated in sign language, 2) illustrated books about people with hearing loss, which aimed to foster inclusive culture; 3) books for learning sign language, which is scarce, and become the base reference for the work design.
Finally, two illustrated albums are created, "Lufe and the forest of colors", and "The shadows in the Lufe´s school". The conclusion for the research-creation process is summarized in four aspects: signs visual recognition, signs visual focus, the balance between signs, onomatopoeia and text, and the importance of emotional bonding. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Licenciatura en Artes Plásticas | |
dc.publisher | Facultad de Educación | |
dc.relation | Arias, N. (2013). Diferencias en la lectura conjunta adulto-niño y su relación con el estilo cognitivo del adulto. Revista Colombiana de Educación, (64), 199-223. | |
dc.relation | Ballen Castiblanco, Beiman Andrey (2010). La argumentación en el discurso académico en Lengua de Señas Colombiana L.S.C. en el área de biología en educandos sordos de educación media del colegio San Francisco IED jornada mañana de Bogotá. Tesis pregrado Universidad Javeriana. | |
dc.relation | Carrasco, P. J. C. (2002). Aprendizaje del lenguaje en niños sordos: fundamentos para la adquisición temprana de lenguaje de señas. Temas de Educación, 19. | |
dc.relation | Castro, P. (2003) Aprendizaje del lenguaje en niños sordos: fundamentos para la adquisición temprana de lenguaje de señas Ciclo vital. Revista psicología científica. | |
dc.relation | Chacón, Z. P. (2009). Panorama histórico del libro ilustrado y el libro-álbum en la literatura infantil colombiana. Ensayos: Historia y Teoría del Arte, (16), 81-114. | |
dc.relation | Cuartas, S. L. D. (2009). Investigación-creación un acercamiento a la investigación en las artes. Horizontes Pedagógicos, 11(1). | |
dc.relation | Donalson, J. y Sharratt N. (2015). What the Jackdaw saw () | |
dc.relation | Emmorey, K. (2002). Language, cognition and the brain: Insights from sign language research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates | |
dc.relation | Fontana, A. M. (2018). El libro ilustrado como propuesta de lectura. Boletín GEC, (22), 53-79. | |
dc.relation | Fuentes Cid, S. (2019). El archivo de imágenes como metodología de investigación interdisciplinar. In IV Congreso Internacional de investigación en artes visuales: ANIAV 2019 Imagen [N] visible (pp. 269-277). Editorial Universitat Politècnica de València. | |
dc.relation | García Benavides, I. S. (2002). Lenguaje de señas entre niños sordos de padres sordos y oyentes. | |
dc.relation | Gaynor Kate (2008) A birthday for BEN Illustration: Quirke Karen. Special Stories Publishing. USA | |
dc.relation | González, M. A. R., Carrillo, L. N. C., & Peñaloza, W. S. (2015). La literatura infantil, herramienta fundamental para construir conciencia ecológica en la diversidad. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 5(1), 145-154. | |
dc.relation | Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista iberoamericana de educación, 35(1), 1-9. | |
dc.relation | Hernández-Sampieri, R., y Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México DF: McGraw-Hill Interamericana. | |
dc.relation | INSOR, 1995, El bilingüismo de los sordos. INSOR, Colombia | |
dc.relation | INSOR-MEN, 2009, La enseñanza de la lengua escrita como segunda lengua en básica primaria: una experiencia dese el PEBBI. Imprenta nacional de Colombia, Bogotá | |
dc.relation | Sacristan, Pedro (s.f.), El día del silencio. Recuperado de https://cuentosparadormir.com/infantiles/cuento/el-dia-del-silencio | |
dc.relation | Szabo, Erika, (2016) Mira, puedo hablar con los dedos. Golden Box Booxs, U.S.A. | |
dc.relation | Sanchez, Carlos, (1990) La increíble y triste historia de la sordera | |
dc.relation | Salsa, A. M., & Peralta, O. A. (2005). La “lectura” de material ilustrado: un estudio longitudinal de intervención con madres y niños pequeños en desventaja socioeconómica. In XII Jornadas de Investigación y Primer Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. | |
dc.relation | Silva-Díaz, M. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes ficcionales y conocimiento literario (Tesis de doctorado, dirigida por Teresa Colomer) Barcelona: Universidad de Barcelona). | |
dc.relation | Torres, E. (1986). La reconstrucción de cuentos en niños sordos. Infancia y aprendizaje, 9(34), 77-100. | |
dc.relation | MacMillan K. y Brezzi S., -ilustradora- (2018) Nita´s firt signs | |
dc.relation | Marchesi, Á., Alonso, P., Valmaseda, M., & Paniagua, G. (1995). Desarrollo del lenguaje y del juego simbólico en niños sordos profundos (Vol. 117). Ministerio de Educación. | |
dc.relation | Monroy, M. L. B. (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística. El artista: revista de investigaciones en música y artes plásticas, (8), 317-330. | |
dc.relation | Moral Anel, S. (2018). La ilustración en la literatura infantil: una aportación en primera persona. | |
dc.relation | Morales, L. I., 2012. La Importancia del Manejo de la Lengua de Señas Mexicana de Parte de las Madres Oyentes, en el Aprendizaje de sus Hijos Sordos-Edición Única. Tesis de Grado. | |
dc.relation | Montoya, Y. A., Gutiérrez, L. K. A., & Monsalve, L. F. S. (2021). Prácticas de crianza en madres oyentes con hijos Sordos usuarios de Lengua de Señas Colombiana. Ánfora: Revista Científica de la Universidad Autónoma de Manizales, 28(51), 69-92. | |
dc.relation | Napoli y Donna Jo, (2014) Hands & Hearts, Ilustrado por Bates, Amy. | |
dc.relation | Ramírez, Paulina. (2001). Programa bilingüe de atención integral al niño sordo menor de cinco años. Ponencia Presentada en el Congreso de Educación Bilingüe para Sordos. Chile. | |
dc.relation | Rodríguez, F. V. (2014). Elementos para una lectura del libro ilustrado. Enunciación, 19(2), 333-345. | |
dc.relation | Latonda E. (2012), Lecturas para sensibilizar: Rosalía la espía. Ilustraciones Recuperado de https://bibliotecainfantil.fundaciononce.es/es/cuentos/rosalia.html# | |
dc.relation | Velandia, N. A. (2013). Diferencias en la lectura conjunta adulto-niño y su relación con el estilo cognitivo del adulto. Revista Colombiana de Educación, (64), 199-223. | |
dc.relation | Lozano González, Margarita María. (2013). Discapacidad auditiva en la asociación de sordos del valle (ASORVAL) Tesis de pregrado Universidad autónoma de Occidente. Colombia. | |
dc.relation | Rodríguez Reina, N., Pabón Gutiérrez, M. S., & Monroy Martín, B. E. (2018). Manos y pensamiento: realidades de la interpretación, perspectivas de formación. Universidad Pedagógica Nacional. | |
dc.relation | Rodríguez, N., Pabón, M. Alonso, G., Avendaño, L., & Martínez, P. (2007). Proyecto “Manos y pensamiento: inclusión de estudiantes sordos a la vida universitaria”. Itinerarios de la Investigación Educativa y Pedagógica. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Álbum ilustrado en lengua de señas y español como estrategia para favorecer la adquisición de lengua de señas colombiana de niños sordos y sus padres a partir de la lectura conjunta | |