dc.contributor | Meza Borja, Juan Anibal | |
dc.creator | Chuquillanqui Portocarrero, Irma Solange | |
dc.date.accessioned | 2023-05-23T20:36:09Z | |
dc.date.available | 2023-05-23T20:36:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/20.500.14005/1135 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6405291 | |
dc.description.abstract | The present investigation studied the relationship between family functioning and selfconcept of the sixth grade primary students of Network 8 Callao. The sample was made of 274 students selected at random. We used the scale of Adaptation and Family Cohesion III to evaluate family functioning, and the self-concept questionnaire to evaluate self-concept. We used frequency distribution for the descriptive analysis and Chi² for the inferential analysis. The variable Family Functioning was evaluated in its two dimensions: cohesion and adaptability associating the levels of both dimensions with the levels of self-concept dimensions. The results show that there is a relation between cohesion dimension and self-concept: familiar, social acceptance, self evaluation and self control. They also show that there is no relation regarding physical self-concept. The adaptability dimension there was not related to any dimensions. | |
dc.description.abstract | Se investigó la relación entre el funcionamiento familiar y el autoconcepto de alumnos del 6to grado de la Red 8 del Callao. La muestra estuvo conformada por 274 alumnos seleccionados aleatoriamente. La escala de Adaptación y Cohesión Familiar III midió el funcionamiento familiar y el Cuestionario de Autoconcepto evaluó el autoconcepto de los alumnos, para ambos instrumentos se presenta su validez y
confiabilidad. El análisis descriptivo se realizó mediante la distribución de frecuencias y en el análisis inferencial se utilizó el estadístico Chi². La variable Funcionamiento
Familiar fue evaluada en sus dos dimensiones, cohesión y adaptabilidad, asociando los niveles de ambas dimensiones con los niveles de las dimensiones del
autoconcepto. Los resultados indican que sí existe relación entre la dimensión cohesión y el autoconcepto: familiar, intelectual, aceptación social, autoevaluacion
personal y sensación de control; no habiendo relación con el autoconcepto físico. La dimensión adaptabilidad no se relacionó con ninguna de las dimensiones estudiadas. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad San Ignacio de Loyola | |
dc.publisher | PE | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.source | Universidad San Ignacio de Loyola | |
dc.source | Repositorio Institucional - USIL | |
dc.subject | Primary schools | |
dc.subject | Educational institution | |
dc.subject | Family environment | |
dc.subject | Escuela primaria | |
dc.subject | Centro de enseñanza | |
dc.subject | Medio familiar | |
dc.title | Funcionamiento familiar y autoconcepto de los alumnos del sexto grado de las instituciones educativas de la Red 8 Callao | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | |