dc.contributorMeza Borja, Juan Anibal
dc.creatorChuquillanqui Portocarrero, Irma Solange
dc.date.accessioned2023-05-23T20:36:09Z
dc.date.available2023-05-23T20:36:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.14005/1135
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6405291
dc.description.abstractThe present investigation studied the relationship between family functioning and selfconcept of the sixth grade primary students of Network 8 Callao. The sample was made of 274 students selected at random. We used the scale of Adaptation and Family Cohesion III to evaluate family functioning, and the self-concept questionnaire to evaluate self-concept. We used frequency distribution for the descriptive analysis and Chi² for the inferential analysis. The variable Family Functioning was evaluated in its two dimensions: cohesion and adaptability associating the levels of both dimensions with the levels of self-concept dimensions. The results show that there is a relation between cohesion dimension and self-concept: familiar, social acceptance, self evaluation and self control. They also show that there is no relation regarding physical self-concept. The adaptability dimension there was not related to any dimensions.
dc.description.abstractSe investigó la relación entre el funcionamiento familiar y el autoconcepto de alumnos del 6to grado de la Red 8 del Callao. La muestra estuvo conformada por 274 alumnos seleccionados aleatoriamente. La escala de Adaptación y Cohesión Familiar III midió el funcionamiento familiar y el Cuestionario de Autoconcepto evaluó el autoconcepto de los alumnos, para ambos instrumentos se presenta su validez y confiabilidad. El análisis descriptivo se realizó mediante la distribución de frecuencias y en el análisis inferencial se utilizó el estadístico Chi². La variable Funcionamiento Familiar fue evaluada en sus dos dimensiones, cohesión y adaptabilidad, asociando los niveles de ambas dimensiones con los niveles de las dimensiones del autoconcepto. Los resultados indican que sí existe relación entre la dimensión cohesión y el autoconcepto: familiar, intelectual, aceptación social, autoevaluacion personal y sensación de control; no habiendo relación con el autoconcepto físico. La dimensión adaptabilidad no se relacionó con ninguna de las dimensiones estudiadas.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad San Ignacio de Loyola
dc.publisherPE
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.sourceUniversidad San Ignacio de Loyola
dc.sourceRepositorio Institucional - USIL
dc.subjectPrimary schools
dc.subjectEducational institution
dc.subjectFamily environment
dc.subjectEscuela primaria
dc.subjectCentro de enseñanza
dc.subjectMedio familiar
dc.titleFuncionamiento familiar y autoconcepto de los alumnos del sexto grado de las instituciones educativas de la Red 8 Callao
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


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