dc.contributorMeza Borja, Juan Anibal
dc.creatorGómez Torres, Rebeca Margarita
dc.date.accessioned2023-05-23T20:16:41Z
dc.date.available2023-05-23T20:16:41Z
dc.date.issued2010
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.14005/1172
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6401996
dc.description.abstractWe aimed to establish the relationship between levels of reading comprehension and academic performance in the course of Integral Communication (Comunicacion Integral). The sample consisted of 156 participants (81 males and 75 females) from 10 to 11 years old from the 5th and 6th grade, group chosen for convenience, of a Catholic School in Callao. To determine levels of reading comprehension, we used the ACL test, which validity and reliability is (0876) according to the alpha Combrach. The academic performance was obtained from the final average of the course of Integral Communication. The Spearman correlation index is 0.01, a positive correlation between the two variables. However, when analyzing the specific points in the 6th grade test, significant differences were found between the final average and inferential level, p = 0.809> 0.05. & with the level of reorganization and final average, p = 0.223> 0.05. A better understanding of the text will improve academic performance.
dc.description.abstractSe buscó establecer la relación entre los niveles de comprensión lectora y rendimiento académico en el curso de Comunicación Integral. La muestra estuvo conformada por 156 participantes (81 varones y 75 mujeres) de 10 y 11 años del 5to y 6to grado de primaria, grupo elegido por conveniencia; de un colegio parroquial del Callao. Para medir los niveles de comprensión lectora se utilizó la prueba ACL, cuya validez y confiabilidad es de (0.876) según el alfa de Combrach. El rendimiento académico se obtuvo del promedio final del curso de comunicación integral. El índice de correlación de Spearman es de 0.01, existe una correlación positiva entre las dos variables. Sin embargo al analizar los puntos específicos en la prueba de 6º grado se encontraron diferencias significativas entre promedio final y nivel inferencial, p= .809 >.05. & con el nivel de reorganización y promedio final, p = .223 >.05. A mayor comprensión del texto mejorará el rendimiento académico.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad San Ignacio de Loyola
dc.publisherPE
dc.relationhttp://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/366
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.sourceUniversidad San Ignacio de Loyola
dc.sourceRepositorio Institucional - USIL
dc.subjectText comprehension
dc.subjectAchievement measurement
dc.subjectPrimary school students
dc.subjectKnowledge level
dc.subjectComprensión del texto
dc.subjectMedida del rendimiento
dc.subjectEstudiante de primaria
dc.subjectNivel de conocimientos
dc.titleComprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de 5° y 6° grado de primaria del Callao
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


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