info:eu-repo/semantics/article
The psycho-pedagogical counseling competence in Pedagogy-Psychology students
La formación de la competencia asesoría psicopedagógica en estudiantes de Pedagogía-Psicología
Autor
Guerra Borrego, Yunier
Varona Moreno, Lázara María
Mulet González, Manuel Antonio
Resumen
The aim of this work was to establish the theoretical elements required to structure a pedagogical model for the formation of psycho-pedagogical counselling competence in the Pedagogy-Psychology professional in initial training. It is a necessity for the Pedagogy-Psychology career to train competent professionals, efficient in their professional performance. Theoretical methods such as analysis-synthesis were applied to interpret the information and delimit the features that typify the formation of psycho-pedagogical consultancy competence in the initial training of the Pedagogy-Psychology professional and to understand its causal links, as well as the inductive-deductive method, which made it possible to determine the essential elements of value found in the research on the subject and to arrive at generalisations as foundations and a starting point for deriving or ratifying theories for the model. Premises are proposed that constitute a synthesis of the proposed foundations and a starting point for the structuring of the training model for psycho-pedagogical counselling competence. El objetivo de este trabajo fue fundamentar los elementos teóricos que se requieren para estructurar un modelo pedagógico de formación de la competencia asesoría psicopedagógica en el profesional de Pedagogía-Psicología en formación inicial. Constituye una necesidad para la carrera de Pedagogía-Psicología formar profesionales competentes, eficientes en su desempeño profesional. Se aplicaron métodos del nivel teórico como el análisis-síntesis, para interpretar la información y delimitar los rasgos que tipifican la formación de la competencia de asesoría psicopedagógica en la formación inicial del profesional de Pedagogía-Psicología y comprender sus nexos causales, así como el inductivo-deductivo, que permitió determinar lo esencial de los elementos de valor encontrados en las investigaciones acerca del tema y llegar a generalizaciones como fundamentos e inicio para derivar o ratificar teorías para el modelo. Se proponen premisas que constituyen síntesis de los fundamentos propuestos y punto de partida para la estructuración del modelo de formación de la competencia asesoría psicopedagógica.