Estructura factorial del Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale en docentes dominicanos: ¿uno o tres factores?

dc.creatorGarcía, Dinorah
dc.creatorCerviño, Consuelo
dc.creatorFernández, Irene
dc.creatorTomás, José Manuel
dc.date2017-12-01
dc.date.accessioned2023-03-29T18:57:42Z
dc.date.available2023-03-29T18:57:42Z
dc.identifierhttps://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/18728
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6291036
dc.descriptionTeacher self-efficacy is defined as the specific belief about the degree to which activities carried out by the sub-ject are either externally or internally controlled. The aim of this research is to contribute to the understanding of the psychometric properties of the Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale in a sample of teachers of the Dominican Republic. All models documented in the literature were tested by means of confirmatory factor analysis: a) a single factor of self-efficacy; b) two factors of perceived self-ef-ficacy: in classroom management and in eliciting support, and c) three factors of perceived self-efficacy: in classroom management, in eliciting support from colleagues, and in eliciting support from school principals. All three models presented a good-to-excellent fit. The three-factor model was retained. Implications and limitations derived from the research have been included.en-US
dc.descriptionLa autoeficacia docente se define como la creencia específica acerca de la externalidad o internalidad del control de las actividades que realiza el profesor en su trabajo. El objetivo del presente estudio es contribuir a entender las propiedades psicométricas de la escala ‘Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale’ en una muestra de docentes de República Dominicana. Se pusieron a prueba los modelos factoriales propuestos en la literatura mediante análisis factorial confirmatorio: a) un único factor de autoeficacia; b) dos factores de autoeficacia percibida: en la gestión del aula y en la obtención de apoyo; y c) tres factores de autoeficacia percibida: en la gestión del aula, en la obtención de apoyo de los compañeros, y en la obtención de apoyo de los superiores. Los tres modelos mostraron un ajuste que varía entre bueno y excelente. Se retuvo el modelo de tres factores. Se han incluido las implicaciones y limitaciones derivadas de la investigación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE)es-ES
dc.relationhttps://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/18728/18535
dc.rightsDerechos de autor 2017 Irene Fernándezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Evaluar; Vol. 17 Núm. 2 (2017)es-ES
dc.source1667-4545
dc.source1515-1867
dc.source10.35670/1667-4545.v17.n2
dc.subjectautoeficacia docentees-ES
dc.subjectprofesores dominicanoses-ES
dc.subjectestructura factoriales-ES
dc.titleFactorial structure of the Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale for Dominican Teachers: one or three factors?en-US
dc.titleEstructura factorial del Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale en docentes dominicanos: ¿uno o tres factores?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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