Factorial structure of the Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale for Dominican Teachers: one or three factors?
Estructura factorial del Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale en docentes dominicanos: ¿uno o tres factores?
dc.creator | García, Dinorah | |
dc.creator | Cerviño, Consuelo | |
dc.creator | Fernández, Irene | |
dc.creator | Tomás, José Manuel | |
dc.date | 2017-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-29T18:57:42Z | |
dc.date.available | 2023-03-29T18:57:42Z | |
dc.identifier | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/18728 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6291036 | |
dc.description | Teacher self-efficacy is defined as the specific belief about the degree to which activities carried out by the sub-ject are either externally or internally controlled. The aim of this research is to contribute to the understanding of the psychometric properties of the Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale in a sample of teachers of the Dominican Republic. All models documented in the literature were tested by means of confirmatory factor analysis: a) a single factor of self-efficacy; b) two factors of perceived self-ef-ficacy: in classroom management and in eliciting support, and c) three factors of perceived self-efficacy: in classroom management, in eliciting support from colleagues, and in eliciting support from school principals. All three models presented a good-to-excellent fit. The three-factor model was retained. Implications and limitations derived from the research have been included. | en-US |
dc.description | La autoeficacia docente se define como la creencia específica acerca de la externalidad o internalidad del control de las actividades que realiza el profesor en su trabajo. El objetivo del presente estudio es contribuir a entender las propiedades psicométricas de la escala ‘Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale’ en una muestra de docentes de República Dominicana. Se pusieron a prueba los modelos factoriales propuestos en la literatura mediante análisis factorial confirmatorio: a) un único factor de autoeficacia; b) dos factores de autoeficacia percibida: en la gestión del aula y en la obtención de apoyo; y c) tres factores de autoeficacia percibida: en la gestión del aula, en la obtención de apoyo de los compañeros, y en la obtención de apoyo de los superiores. Los tres modelos mostraron un ajuste que varía entre bueno y excelente. Se retuvo el modelo de tres factores. Se han incluido las implicaciones y limitaciones derivadas de la investigación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE) | es-ES |
dc.relation | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/18728/18535 | |
dc.rights | Derechos de autor 2017 Irene Fernández | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Evaluar; Vol. 17 Núm. 2 (2017) | es-ES |
dc.source | 1667-4545 | |
dc.source | 1515-1867 | |
dc.source | 10.35670/1667-4545.v17.n2 | |
dc.subject | autoeficacia docente | es-ES |
dc.subject | profesores dominicanos | es-ES |
dc.subject | estructura factorial | es-ES |
dc.title | Factorial structure of the Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale for Dominican Teachers: one or three factors? | en-US |
dc.title | Estructura factorial del Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale en docentes dominicanos: ¿uno o tres factores? | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |