dc.creatorPimentel Prieto, Sebastián
dc.date2018-10-17T19:59:50Z
dc.date2018-10-17T19:59:50Z
dc.date2018
dc.date.accessioned2023-03-09T00:44:05Z
dc.date.available2023-03-09T00:44:05Z
dc.identifierhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20267/20223
dc.identifierhttps://doi.org/10.18800/historica.201801.004
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5995116
dc.descriptionThis article offers an introduction to the Peruvian philosopher Mariano Iberico Rodríguez’s philosophy of history. First, it situates Iberico within what has been described as the generation of intellectuals that emerged amidst the centenary of Peruvian independence (1920-1924), most of whom came up in the classrooms of the University of San Marcos. Next, it reflects upon the displacement of disciplinary philosophy in Peru, which began to lose its leading role in the intellectual world of Lima in the face of the rise of historical and social sciences in the second or third decade of the twentieth century. It then deals with the metaphysical depth and singularity of Iberico’s theory of history. This explanation includes a comparison with a few schools of history that resonated with Iberico’s posture, such as the «Annales» school of France. Finally, it suggests that Iberico’s philosophical perspective, which takes Henri Bergson’s philosophy as its point of departure, may have been an important influence upon the work of Jorge Basadre Grohmann, Iberico’s student and a maximum referent in the practice of history in Perú.
dc.descriptionEste artículo ensaya una introducción a la filosofía de la historia del filósofo peruano Mariano Iberico Rodríguez. Primero, introduce la figura de Iberico en el marco de la llamada generación de intelectuales peruanos del centenario (1920-1924), surgidos mayoritariamente desde las aulas de la Universidad de San Marcos. Luego, se reflexiona sobre el desplazamiento de la disciplina filosófica en el Perú, que comenzó a perder protagonismo en el mundo intelectual limeño debido al auge de las ciencias históricas y sociales desde la segunda o tercera década del siglo XX. Luego se aborda el calado metafísico y la singularidad de la teoría de la historia de Iberico. Esta explicación incluye un cotejo con algunas escuelas afines a la postura de Iberico, como la escuela francesa de los Annales.Finalmente, se sugiere que la perspectiva filosófica de Iberico, que parte en un inicio de la filosofía de Henri Bergson, pudo haber sido una importante influencia en la obra de Jorge Basadre Grohmann, alumno de Iberico y uno de los máximos referentes de la práctica histórica en el Perú.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial
dc.publisherPE
dc.relationurn:issn:2223-375X
dc.relationurn:issn:0252-8894
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.sourceHistórica; Vol. 42, Núm. 1 (2018)
dc.subjectTeoría
dc.subjectHistoria
dc.subjectMariano Iberico
dc.subjectAnnales
dc.subjectJorge Basadre
dc.subjecthttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.01.01
dc.titleMariano Iberico y la teoría de la historia en el Perú
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeArtículo


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