Nivel de apropiación de la Competencia TIC e Intercultural en docentes de básica primaria

dc.creatorDaza Morales, Nathaly Sofía
dc.date2022-06-30
dc.identifierhttps://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/2948
dc.descriptionThe purpose of the study was to evaluate the influence of an interactive discursive pedagogical strategy on the textual comprehension of elementary school students. Methodologically, it was carried out from a qualitative approach with an action research method. The population consisted of 3 teachers and 48 students from the El Gas educational institution in San Pelayo (Córdoba). To collect the information, techniques such as semi-structured interviews, discussion groups and pretest-posttest reading were used. The results indicate that the students' difficulties in text comprehension were related to the identification of the characters and ideas of the text, the making of inferences, the understanding of the superstructures and the macrostructure. Additionally, the teachers, after applying the strategy, acknowledge that it allowed them to be trained in textual comprehension and to know how to teach it, how to promote it. Finally, improvement was evidenced in the students' reading level. It can be concluded that the creation and application of the pedagogical strategy promoted the motivation and interest of teachers and students in the different activities contemplated, strengthening the teaching and learning processes of reading to improve the ability of students to interact with the text and understand it.en-US
dc.descriptionEste artículo sobre Educación Intercultural, está enfocado en el profesorado de Educación Básica. El objetivo principal del estudio, es hacer un análisis sobre el nivel de apropiación de la Competencia Intercultural que poseen los profesionales de la Educación de este nivel en su quehacer pedagógico. La metodología empleada es cuantitativa de tipo descriptivo- exploratorio, utilizando la técnica de la encuesta, mediante un instrumento en línea que se aplicó a docentes de una Institución pública del municipio de Luruaco- Atlántico. Los resultados evidencian que la mayoría de los docentes encuestados tiene apropiación de la Competencia Intercultural en las dimensiones Conciencia que tiene el profesor de sus propios valores y prejuicios para favorecer el desarrollo de las competencias en el estudiantado y Perspectiva cultural que posee el profesor sobre el estudiantado para favorecer el desarrollo de sus competencias desde los aspectos conocimientos y actitudes, al igual que una consciencia de la importancia de las TIC en los procesos de aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Córdobaes-ES
dc.relationhttps://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/2948/3966
dc.relation/*ref*/Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw Hill. Aguado, T., Melero, H. S., & Gil, I. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana. Propuestas educativas desde una mirada intercultural. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(2). https://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13194 Aguilar, M. (2012). Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Lationamericana de Ciencias Sociales, Niñes y Juventud, 10(2), 28. https://doi.org/10.1179/143307507X196626 Aguado, T. (2005). La Educacuón intercultural en la práctica escolar: investigación en el ámbito español. XXI. Revista de Educación, 7(7), 43–52. Aguado, T., & Mata, P. (2017). Educación Intercultural. Google Libros. Cano B, J; Ricardo, C; Del Pozo, F. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior : un estudio en la Universidad del Norte ( Barranquilla , Colombia ) Intercultura. Revista Encuentros, Universidad Autónoma Del Caribe, 14(02), 159–174. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15665/re.v14i2.734 Casas, J., Repullo, J. R., & Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527–538. https://doi.org/10.1016/s0212-6567(03)70728-8 Escarbajal, A., Izquierdo, T., Aznar, I., & Cáceres, M. (2019) Intercultural and Community Schools. Learning to Live together. Sustainability, 11(13), 3734; https://doi.org/10.3390/su11133734 Gobernación del Atlántico. (2019). Atlántico líder. Hernández, A., Arévalo, M., & Gamboa, A. (2016). Competencias Tic Profesional Docente En Educación Básica. Praxis & Saber, 7(14), 41–69. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/5217/4569 Liu, X., Toki, E. I., & Pange, J. (2014). The Use of ICT in Preschool Education in Greece and China: A Comparative Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 112(Iceepsy 2013), 1167–1176. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1281 MEN. (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional docente. Navarro, V. y Ricardo, C. (Julio, 2016). Modelo de Innovación de formación docente en el uso de TIC y Diálogo entre las culturas. Meza (presidencia). IV Congreso Iberoamericano y V Nacional por una Educación Nacional. Congreso dirigido por Fundación de una Educación de Calidad. España Palencia, A. & Gandón, M. (2007). Propuesta de un plan de intervención intercultural en las aulas. Sáez, R. (2006). La educación intercultural. Revista de Educación, 339(339), 859–881. Said, E., Iriarte, F., Valencia, J., Borja, M., Ordoñez, M. P., Arellano, W., Román, G., Mestre, G., Payares, M., Lara, J., & others. (2015). Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. In Sustainable Development Goals: Education 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483.
dc.rightsDerechos de autor 2022 Nathaly Sofía Daza Moraleses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceAssensus; Vol. 7 No. 12 (2022): Vol 7 - Num 12 - January to June 2022; 171-192en-US
dc.sourceAssensus; Vol. 7 Núm. 12 (2022): Volumen 7 - Número 12 - Enero - Junio de 2022; 171-192es-ES
dc.source2619-3884
dc.source10.21897/assensus.v7.n12.2022
dc.subjectEducación Interculturales-ES
dc.subjectCompetencias Interculturaleses-ES
dc.subjectTICes-ES
dc.subjectCompetencias TICes-ES
dc.subjectIntercultural Educationen-US
dc.subjectIntercultural Competencesen-US
dc.subjectICTen-US
dc.subjectICT Competencesen-US
dc.titleLevel of appropriation of ICT and intercultural competence in primary basic teachersen-US
dc.titleNivel de apropiación de la Competencia TIC e Intercultural en docentes de básica primariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución