Diagnosis of schoolchildren with intellectual disabilities for their integration into physical-recreational activities
Diagnóstico de los escolares con discapacidad intelectual para su integración a las actividades físico-recreativas
dc.creator | Cárdenas, Marbel María Victorero | |
dc.creator | Jiménez, Nivia Méndez | |
dc.creator | Fernández, Héctor Rubén Pupo | |
dc.date | 2020-01-31 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-14T14:00:22Z | |
dc.date.available | 2022-12-14T14:00:22Z | |
dc.identifier | http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/106 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5347995 | |
dc.description | The work emerges as an investigation based on the problems that schoolchildren with intellectual disabilities possess to integrate into the activities carried out in the community. In this sense, the study aims to know what is the status of the community participation process of schoolchildren with intellectual disabilities of the special school "José M. Fuertes, for their social integration to physical-recreational activities?. To fulfill the objective, the community participation process of the selected schoolchildren must be diagnosed. This work is very important because it provides teachers with the diagnosis as a starting point to design recreational offers, adapted to the needs and potential of schoolchildren based on their integration into society. Methods of the theoretical level are used, such as the synthetic analytical and the deductive inductive, of the empirical level the interview, observation, document analysis, survey and triangulation are used, of the mathematical-statistical level the empirical distribution table is applied of frequency with the percentage analysis. The results obtained in the research focus on a physical-recreational diagnosis to undertake an effective social integration process of schoolchildren with intellectual disabilities from the special school "José M. Fuertes", to the community from the school. | en-US |
dc.description | El trabajo surge como una investigación a partir de la problemática que poseen los escolares con discapacidad intelectual para integrarse en las actividades realizadas en la comunidad. En ese sentido en el estudio se pretende conocer ¿cuál es el estado del proceso de participación comunitaria de los escolares con discapacidad intelectual de la escuela especial “José M. Fuertes, de Encrucijada, para su integración social a las actividades físico-recreativas? Para dar solución al problema el objetivo es diagnosticar el proceso de participación comunitaria de los escolares con discapacidad intelectual de la escuela especial “José M. Fuertes, de Encrucijada. Este trabajo tiene gran importancia porque brinda a los profesores el diagnóstico como punto de partida para diseñar ofertas recreativas, adaptadas a las necesidades y potencialidades de los escolares en función de su integración a la sociedad. Se emplean métodos del nivel teórico, tales como el analítico sintético y el inductivo deductivo, del nivel empírico se utilizan la entrevista, la observación, el análisis de documentos, encuesta y la triangulación, del nivel matemático-estadístico se aplica la tabla de distribución empírica de frecuencia con el análisis porcentual. Los resultados obtenidos en la investigación se centran en un diagnóstico físico-recreativo para emprender un efectivo proceso integración social de los escolares con discapacidad intelectual de la escuela especial “José M. Fuertes”, a la comunidad desde la escuela. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas | es-ES |
dc.relation | http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/106/105 | |
dc.relation | http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/106/172 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Ciencia y Actividad Física | es-ES |
dc.source | Ciencia y Actividad Física; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 60-75 | en-US |
dc.source | Ciencia y Actividad Física; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 60-75 | es-ES |
dc.source | 2412-3226 | |
dc.title | Diagnosis of schoolchildren with intellectual disabilities for their integration into physical-recreational activities | en-US |
dc.title | Diagnóstico de los escolares con discapacidad intelectual para su integración a las actividades físico-recreativas | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Peer-reviewed articles | en-US |
dc.type | Artículos arbitrados | es-ES |