Towards complex thinking from gamification, augmented and virtual reality
Hacia el pensamiento complejo desde la gamificación, la realidad aumentada y virtual
dc.creator | Tipan Renjifo, Diego | |
dc.creator | Cobo Cadena, Shirley Noemi | |
dc.creator | Tipán Suárez, Heidi Guadalupe | |
dc.date | 2022-05-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-14T13:39:44Z | |
dc.date.available | 2022-12-14T13:39:44Z | |
dc.identifier | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1395 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5347967 | |
dc.description | The disruptive study on complex thinking, transdisciplinarity was applied as a methodology to address complexity, implementing augmented and virtual reality and gamification, through the Merge Cube and escape rooms. The objective and the problem dealt with how to integrate these technological tools in the study of complex thought; the methodology is mixed, the descriptive level, the technique the survey and the instrument the questionnaire. The population were teachers attending a master's degree in education. The results allowed us to support that the approach to complex thinking through gamification tools, augmented and virtual reality, were widely accepted, in the study it was possible to generate discussion spaces from multireferential, interdisciplinary and transdisciplinary perspectives. | en-US |
dc.description | El estudio disruptivo sobre el pensamiento complejo, la transdisciplinariedad se aplicó como metodología para abordar la complejidad, implementándose la realidad aumentada, virtual y la gamificación, a través del Merge Cube y las salas de escape. El objetivo y la problemática trataron sobre cómo integrar estas herramientas tecnológicas en el estudio del pensamiento complejo; la metodología es mixta, el nivel descriptivo, la técnica la encuesta y el instrumento el cuestionario. La población fueron docentes cursantes de una maestría en educación. Los resultados permitieron sustentar que el abordaje del pensamiento complejo a través de las herramientas gamificación, realidad aumentada y virtual, fueron de gran aceptación, en el estudio fue posible generar espacios de discusión desde perspectivas multireferenciales, interdisciplinares y transdisciplinares. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas | es-ES |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1395/2429 | |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1395/2430 | |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1395/2431 | |
dc.source | Varela Journal; Vol. 22 No. 62 (2022): TECHNOLOGIES IN CURRENT LEARNING SCENARIOS; 112-120 | en-US |
dc.source | Revista Varela; Vol. 22 Núm. 62 (2022): LAS TECNOLOGÍAS EN LOS ESCENARIOS ACTUALES DE APRENDIZAJE; 112-120 | es-ES |
dc.source | 1810-3413 | |
dc.subject | Pensamiento complejo | es-ES |
dc.subject | Gamificación | es-ES |
dc.subject | Realidad aumentada | es-ES |
dc.subject | Realidad virtual | es-ES |
dc.subject | Complex thinking | en-US |
dc.subject | Gamification | en-US |
dc.subject | Augmented reality | en-US |
dc.subject | Virtual reality | en-US |
dc.title | Towards complex thinking from gamification, augmented and virtual reality | en-US |
dc.title | Hacia el pensamiento complejo desde la gamificación, la realidad aumentada y virtual | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |