THE ATTENTION TO THE DIVERSITY THROUGH THE USE OF MARIONETTES IN THE SCHOLASTIC CONTEXT
LA ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD A TRAVÉS DEL EMPLEO DE TÍTERES EN EL CONTEXTO ESCOLAR
dc.creator | Coca Bernal, Natacha | |
dc.creator | Martínez Morales, Pablo Ángel | |
dc.creator | Álvarez Insua, Marieta | |
dc.date | 2017-05-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-14T13:32:21Z | |
dc.date.available | 2022-12-14T13:32:21Z | |
dc.identifier | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/133 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5347399 | |
dc.description | The article is guided to expose the experience of the authors, as for the design, conformation and the use of marionettes in the formation of elementary notions on sustainable agriculture in the scholars with intellectual disability. The marionettes were designed according to the dramatic, psychological and pedagogical demands required: in the design, characterization of the personage, playful theater and component text; also a pamphlet for the development of activities was elaborated. This article is sustained in an investigation of qualitative court applied by five consecutive years in the Special School “Camilo Cienfuegos Gorriarán” of the municipality of Placetas, Villa Clara. It has been verified through different methods and technical that the use of the marionettes and the pamphlet has favored the learning of elementary notions on sustainable agriculture in scholars with intellectual disability, contributing to the stimulation of the intellectual, affective processes, motivation and propitiating the correction and compensation of dysfunctions in the mobility and the language. | en-US |
dc.description | El artículo está encaminado a exponer la experiencia de los autores, en cuanto al diseño, conformación y utilización de títeres en la formación de nociones elementales sobre agricultura sostenible en escolares con discapacidad intelectual. Los títeres se elaboraron de acuerdo a las exigencias dramatúrgicas, psicológicas y pedagógicas requeridas: diseño, caracterización del personaje, texto teatral y componente lúdico; asimismo se elaboró un folleto para el desarrollo de actividades. Este artículo está sustentado en una investigación de corte cualitativo desarrollada en la Escuela Especial “Camilo Cienfuegos Gorriarán” del municipio de Placetas, Villa Clara. Se ha constatado a través de diferentes métodos y técnicas que la utilización de los títeres y el folleto de actividades en escolares con discapacidad intelectual ha favorecido el aprendizaje de las nociones elementales sobre agricultura sostenible, contribuyendo asimismo a la estimulación de los procesos intelectuales, afectivos, motivacionales y propiciando la corrección y/o compensación de trastornos en la motricidad y el lenguaje. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas | es-ES |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/133/302 | |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/133/303 | |
dc.source | Varela Journal; Vol. 17 No. 47 (2017): LA ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD EN LA GESTIÓN EDUCATIVA; 155-166 | en-US |
dc.source | Revista Varela; Vol. 17 Núm. 47 (2017): LA ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD EN LA GESTIÓN EDUCATIVA; 155-166 | es-ES |
dc.source | 1810-3413 | |
dc.subject | Atención a la diversidad | es-ES |
dc.subject | títeres | es-ES |
dc.subject | medio de enseñanza | es-ES |
dc.subject | agricultura sostenible | es-ES |
dc.subject | discapacidad intelectual | es-ES |
dc.subject | Attention to the diversity | en-US |
dc.subject | marionettes | en-US |
dc.subject | teaching media | en-US |
dc.subject | sustainable agriculture | en-US |
dc.subject | intellectual disability | en-US |
dc.title | THE ATTENTION TO THE DIVERSITY THROUGH THE USE OF MARIONETTES IN THE SCHOLASTIC CONTEXT | en-US |
dc.title | LA ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD A TRAVÉS DEL EMPLEO DE TÍTERES EN EL CONTEXTO ESCOLAR | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |