DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS IN STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITY
DESARROLLO DE LAS HABILIDADES SOCIALES EN LOS ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD INTELECTUAL
dc.creator | Díaz Díaz, Erick Adonay | |
dc.date | 2018-05-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-14T13:31:43Z | |
dc.date.available | 2022-12-14T13:31:43Z | |
dc.identifier | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/86 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5347357 | |
dc.description | The purpose of the study is to provide educators with tools to develop social skills and emotional management in students with intellectual disability. In order to help them establish adequate interpersonal relationships in the classroom. The study was conducted from a qualitative approach, based on the school’s daily reality. Therefore, participatory action research was used to answer the demands that were identified through structured observation of 26 students with intellectual disability. The students are aged between 13 and 16 years old at “Escuela de Educacion Especial de San Jacinto”. The main results of this study are related to: the development of cognitive language which has an important role in the students’ emotional expression, teachers do not possess specific tools or strategies in order to manage the emotional and behavior of the students, it is also, necessary to encourage teamwork, cooperation and inclusion among students in the classroom. | en-US |
dc.description | El estudio tuvo como objetivo brindar herramientas a los docentes para desarrollar habilidades sociales y de manejo emocional con los estudiantes en condición de discapacidad intelectual, pues les ayuda a establecer relaciones interpersonales adecuadas dentro del aula. La investigación se realizó desde un enfoque cualitativo partiendo de la realidad cotidiana de la escuela y por ello, se utilizó la investigación acción participativa para responder a la necesidad identificada a través de la observación estructurada que se realizó a 26 estudiantes con discapacidad intelectual entre 13 y 16 años de edad de la Escuela de Educación Especial de San Jacinto. Los principales hallazgos de la investigación permitieron demostrar que: el desarrollo cognitivo y del lenguaje juega un papel importante en la expresión emocional de los estudiantes, los docentes no cuentan con estrategias o herramientas específicas para el manejo emocional y conductual de los alumnos, que es necesario fomentar el trabajo en equipo, la cooperación y la inclusión dentro del aula entre los estudiantes. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas | es-ES |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/86/208 | |
dc.relation | https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/86/209 | |
dc.source | Varela Journal; Vol. 18 No. 50 (2018): THE DEVELOPMENT OF SKILLS IN THE EDUCATIONAL PROCESSES (II); 128-140 | en-US |
dc.source | Revista Varela; Vol. 18 Núm. 50 (2018): EL DESARROLLO DE HABILIDADES EN LOS PROCESOS EDUCATIVOS (II) ; 128-140 | es-ES |
dc.source | 1810-3413 | |
dc.subject | Adaptación social | es-ES |
dc.subject | discapacidad intelectual | es-ES |
dc.subject | desarrollo emocional | es-ES |
dc.subject | adolescencia | es-ES |
dc.subject | Social adaptation | en-US |
dc.subject | intellectual disability | en-US |
dc.subject | emotional development | en-US |
dc.subject | adolescence | en-US |
dc.title | DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS IN STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITY | en-US |
dc.title | DESARROLLO DE LAS HABILIDADES SOCIALES EN LOS ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD INTELECTUAL | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |