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The institutional discourse of hunger, poverty and development, and its relationship to food practice in childhood
El discurso institucional del hambre, la pobreza y el desarrollo, y u relación con la práctica alimentaria en la edad infantil
Autor
Rodríguez Guarín, Alejandra
Institución
Resumen
Food practice is based on cultural, social and political processes, which vary according to the context in which a human being is, therefore, it is linked to the inculturation processes of human development; in such a way that the channeling-internalization and configuration of the imaginary, tastes and / or habits around this practice will depend to a great extent on the impact that the agencies used for this purpose achieve, -the family, the school, the media communication and the market-. In harmony with this approach, this article will address how in contemporary society these agencies are permeated by the institutional discourses of hunger, poverty and development, created in the 1950s and reproduced in government policies that have directed their efforts. towards the child population, in order to reduce food insecurity conditions, mainly in Latin America and the Caribbean (FAO. 2013).
To this end, I will assume as a starting point that food becomes an object of the same development as it is an element indispensable for life, capable of being assumed by the same institutionality as an instrument of domination and persuasion, when trying to condense into manuals, guides and actions carried out by a few governmental, non-governmental entities or both, generating the possibility for children (as) to transform their food practice, -with some former local actions. La práctica alimentaria está basada en procesos culturales, sociales y políticos, los cuales varían de acuerdo al contexto en el que se encuentra un ser humano, por lo tanto, se enlaza con procesos de enculturación propios del desarrollo humano; del tal forma, que la canalización-inteorización y configuración de los imaginarios, gustos y/o hábitos en torno a ésta práctica dependerán en gran medida del impacto que logren ejercer los agenciamientos utilizados para tal fin, -la familia, la escuela, los medios de comunicación y el mercado-. Hilvanado con este planteamiento, el presente artículo abordará cómo en la sociedad contemporánea estos agenciamientos se encuentran permeados por los discursos institucionales del hambre, la pobreza y el desarrollo, gestados en la década de los cincuenta y reproducidos en políticas de gobierno que han dirigido sus esfuerzos hacia la población infantil, en aras de lograr disminuir las condiciones de inseguridad alimentaria principalmente en Latinoamérica y el Caribe (FAO. 2013).Con tal propósito, asumiré como punto de partida que la alimentación se convierte en objeto del mismo desarrollo al ser un elemento indispensable para la vida, susceptible de ser asumido por la misma institucionalidad como un instrumento de dominación y persuasión, al tratar de condensarse en manuales, guías y acciones ejecutadas por unas pocas entidades gubernamentales, no gubernamentales o las dos, generando la posibilidad en los niños(as) de transformar su práctica alimentaria, -con algunas excepciones de acciones locales.