Gestión Ambiental de la Fiscalía Provincial en Ecuador. Una Mirada desde la Constitución Ecuatoriana

dc.creatorBarcia Rodríguez, Sonia Margarita
dc.date2018-05-06
dc.date.accessioned2022-11-15T15:49:15Z
dc.date.available2022-11-15T15:49:15Z
dc.identifierhttp://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2733
dc.identifier10.36390/telos202.05
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5195096
dc.descriptionGiven the rhetoric of constitutionally conferring on nature the status of "subject of rights", with no one to watch over their interests, the purpose of the investigation was to propose procedures for legislation regarding the granting of powers to the Prosecutor’s Office in order to promote criminal and civil environmental processes, when the environment or nature is affected, which, in addition to being a common good for all people, has been considered as a subject of rights, otherwise there would exist rules of mere public ostentation whose result has been "to think of nature as a subject of rights, without anyone representing it". As a theoretical-documentary basis, the Constitution of the Republic of Ecuador (Constituent Assembly, 2008) and the Constitution of the Federative Republic of Brazil (National Constituent Assembly, 1988) were revised. Methodologically, the research followed a dogmatic-documentary and field modality; in this way, bibliography and lincographies were used, complementing the data while obtaining and gathering information by the freelance professionals of the Canton of Manabí linked to the actions of the surveyed prosecutors. This allowed verifying the lack of legal representation of nature as a subject of law in the Ecuadorian and field legal system was verified, beginning with obtaining and gathering information from the surveyed professionals in legal matter. Among the conclusions, it stands out that although constitutionally the environmental matters are of public interest, there is no adequate environmental regulation in the background and in a way that avoids the persistent degradation of nature.en-US
dc.descriptionAnte lo retórico de conferir a la naturaleza constitucionalmente el carácter de “sujeto de derechos”, sin nadie que vele por sus intereses, el propósito de la investigación fue proponer directrices para que se legisle respecto del otorgamiento a la Fiscalía de facultades para que promuevan los procesos penales y civiles ambientales, cuando se afecte al ambiente o naturaleza, el cual además de ser un bien común a todos las personas, se la ha considerado como un sujeto de derechos, lo contrario sería poseer normas de mera ostentación pública cuyo resultado ha sido “tener a la naturaleza como sujeto de derechos, sin que nadie la represente”. Como basamento teórico-documental, se revisó la Constitución de la República de Ecuador (Asamblea Constituyente, 2008) y la Constitución de la República Federativa de Brasil (Asamblea Nacional Constituyente, 1988). Metodológicamente la investigación siguió una modalidad dogmática-documental y de campo; de este modo, se trabajó con bibliografía y lincografías, complementando los datos con la obtención y recolección de información por parte de los profesionales de libre ejercicio del Cantón de Manabí vinculados con las acciones de la fiscalía encuestados. Esto permitió comprobar la falta de representación jurídica de la naturaleza como sujeto de derecho en el ordenamiento jurídico ecuatoriano. Entre las conclusiones destaca que pese a que constitucionalmente las materias ambientales son de interés público, no existe la normativa ambiental adecuada de fondo y de forma que evite la degradación persistente de la naturaleza.es-ES
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Dr. Rafael Belloso Chacínes-ES
dc.relationhttp://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2733/2564
dc.relationhttp://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2733/2565
dc.relationhttp://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2733/2583
dc.sourceTelos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales; Vol. 20 No. 2 (2018): Mayo-Agosto 2018; 307-329en-US
dc.sourceTelos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales; Vol. 20 Núm. 2 (2018): Mayo-Agosto 2018; 307-329es-ES
dc.source2343-5763
dc.source1317-0570
dc.source10.36390/telos202
dc.titleEnvironmental Management of the Provincial Prosecutor's Office in Ecuador. A look from the Ecuadorian Constitutionen-US
dc.titleGestión Ambiental de la Fiscalía Provincial en Ecuador. Una Mirada desde la Constitución Ecuatorianaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePer Review paperen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


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