The Research Comunity and Citizen Education: Considerations from the Thoughts of Matthew Lipman and Paulo Freire
La comunidad de investigación y la formación de ciudadanos: Consideraciones a partir del pensamiento de Matthew Lipman y Paulo Freire
dc.creator | Parra Contreras, Reyber | |
dc.creator | Medina Fuenmayor, Jesús | |
dc.date | 2007-04-03 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-15T15:47:40Z | |
dc.date.available | 2022-11-15T15:47:40Z | |
dc.identifier | http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/1305 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5194796 | |
dc.description | This article analyzes the convergent ideas of Matthew Lipman and Paulo Freire regarding the mistakes of standard or banking education, as well as the role that both of them give to the dialogic relationship in the holistic education of the learner. Oriented toward applying qualitative observation techniques to documents from bibliographical sources (Lipman, 1998; Freire, 1986,1994; Lipman, Sharp, Oscanyan, 1998), this paper concluded that the experience of the research community could contribute to learner’s education in citizens’ values by introducing two teaching principles suggested by Freire (1986, 1994) into those communities: the pedagogy of the question and active silence. | en-US |
dc.description | Se analiza la posición convergente de Matthew Lipman y Paulo Freire al diagnosticar los desaciertos de la educación estándar o bancaria, así como el papel que ellos le asignan a la relación dialógica en la formación integral del educando. Orientada por la aplicación de técnicas cualitativas de observación documental en fuentes bibliográficas (Lipman, 1998; Freire, 1986,1994; Lipman, Sharp, Oscanyan, 1998), el presente trabajo concluye que la experiencia de la comunidad de investigación puede contribuir a la formación del educando en valores ciudadanos, mediante la introducción en dicha comunidad de dos principios pedagógicos aportados por Freire: la pedagogía de la pregunta y el silencio activo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín | es-ES |
dc.relation | http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/1305/1204 | |
dc.source | Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2007); 80 - 89 | en-US |
dc.source | Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2007); 80 - 89 | es-ES |
dc.source | 2343-5763 | |
dc.source | 1317-0570 | |
dc.title | The Research Comunity and Citizen Education: Considerations from the Thoughts of Matthew Lipman and Paulo Freire | en-US |
dc.title | La comunidad de investigación y la formación de ciudadanos: Consideraciones a partir del pensamiento de Matthew Lipman y Paulo Freire | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Per Review paper | en-US |
dc.type | Artículo evaluado por pares | es-ES |