Virtudes Aristotélicas en la gestión del talento humano

dc.creatorLópez Mogollón, Yenny Hilania
dc.creatorJiménez de Najul, Victoria
dc.date2021-12-24
dc.date.accessioned2022-11-14T20:19:14Z
dc.date.available2022-11-14T20:19:14Z
dc.identifierhttps://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/3583
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5188687
dc.descriptionThe purpose of this research, is to glimpse the senses and meanings that the workers of the Simón Rodríguez National Experimental University, Barquisimeto nucleus grant to ethical behavior and the development of virtues in the work environment. The theories that serve as the central axis of the investigation are: Aristotle's ethics, which shows that human actions are directed towards the ultimate goal of achieving happiness, through the exercise of virtues; as well as the ethics of Thomas Aquinas who incorporates the theological virtues and explains the desire for perfection, through the existence of God. Theological virtue is particularly explored: love; from Scheler's perspective, as a founding element of ethos. I also address the parallelism between human resource management by competencies with the Aristotelian virtues. Epistemologically, the research is based on the interpretive paradigm and thus reveals the experience of the staff in the exercise of virtues in the work environment; supported by hermeneutics, for interpretation from personal historicity. The research techniques and tools are participant observation, the discussion group and the interview, with a subjective, qualitative and holistic vision. Three (03) subjects were interviewed, their responses were analyzed before categorization by means of the Atlas-Ti. From the interpretation arises the relationship between ethics, virtues, love and happiness, a contribution to the paradigm of the whole person and the theoretical construct: The Virtue of Love in the Development of Other Virtues and Founder of Ethos for Human Talent Management.en-US
dc.descriptionEl propósito de esta investigación, es vislumbrar los sentidos y significados que otorgan los trabajadores de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez núcleo Barquisimeto, al comportamiento ético y el desarrollo de virtudes en el entorno laboral. Las teorías que sirven de eje central a la investigación son: La ética de Aristóteles, que versa sobre como las acciones humanas se encaminan hacia el fin último de alcanzar la felicidad, a través del ejercicio de las virtudes; así como la ética de Tomas de Aquino quien incorpora las virtudes teológicas y explica el anhelo de la perfección, a través de la existencia de Dios. Se explora particularmente la virtud teológica: el amor (Scheler, 19XX), como elemento fundante del ethos. Igualmente se aborda el paralelismo entre la gestión por competencias del recurso humano con las virtudes aristotélicas. Epistemológicamente, se sustenta la investigación en el paradigma interpretativo y así revelar la experiencia del personal en el ejercicio de las virtudes en el entorno laboral; apoyada en la hermenéutica, para la interpretación desde la historicidad personal. Las técnicas y herramientas de investigación son la observación participante, el grupo de discusión y la entrevista, con visión subjetiva, cualitativa y holística. Se entrevistaron tres (03) sujetos, sus respuestas fueron analizadas antes de la categorización por medio del Atlas-Ti. De la interpretación surge la relación entre ética, virtudes, amor y felicidad, un aporte al paradigma de la persona completa y el constructo teórico: La Virtud del Amor en el Desarrollo de Otras Virtudes y Fundador del Ethos para la Gerencia del Talento Humano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Centroccidental Lisandro Alvaradoes-ES
dc.relationhttps://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/3583/2271
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRed de Investigación Educativa; Vol. 14 No. 1 (2022): January - Juny; 18 - 34en-US
dc.sourceRed de Investigación Educativa; Vol. 14 Núm. 1 (2022): Enero - Junio; 18 - 34es-ES
dc.sourceRed de Investigación Educativa; v. 14 n. 1 (2022): Enero - Junio; 18 - 34pt-BR
dc.source2244-7997
dc.subjectVirtudes Aristotélicases-ES
dc.subjectTalento Humanoes-ES
dc.subjectGestión por competenciases-ES
dc.subjectAristotelian Virtuesen-US
dc.subjectHuman Talenten-US
dc.subjectManagement by competencesen-US
dc.titleAristotelian virtues in the management of human talenten-US
dc.titleVirtudes Aristotélicas en la gestión del talento humanoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


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