teaching task from the optics of the constituent interest of the knowledge
Quehacer docente desde la óptica de los intereses constitutivos del conocimiento
dc.creator | Alvarado Mendoza, Nichol José | |
dc.date | 2020-10-05 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T20:19:12Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T20:19:12Z | |
dc.identifier | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2809 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5188659 | |
dc.description | This essay intends to reflect on the teaching task from the perspective of the constituent interests of knowledge. In order to systematize a theoretical base for the scientific community of the Center for Research in Context and Socio-Educational Praxis (CICPSE), specifically the researchers of the Teaching Research and Teacher Training Line who develop studies on this subject. That is, those who intend to understand and interpret at different levels and modalities of the Venezuelan Educational System, how the teacher articulates his actions by virtue of promoting the social development of a country from the formation of the new generations. In summary, teaching is a dynamic and recursive activity aimed at reflecting on the educational fact, by virtue of reconceptualizing and resignifying the educational, curricular and pedagogical actions, undertaken in educational practice to lay the foundations of a country's social development. | en-US |
dc.description | El presente ensayo tiene como intención reflexionar sobre el quehacer docente desde la óptica de los intereses constitutivos del conocimiento. En aras de sistematizar un basamento teórico para la comunidad científica del Centro de Investigación Contexto y Praxis Socio-Educativa (CICPSE), en específico los investigadores de la Línea de Investigación Didáctica y Formación Docente quienes desarrollan estudios sobre esta temática. Es decir, aquellos que pretenden comprender e interpretar en los diferentes niveles y modalidades del Sistema Educativo Venezolano, cómo el docente articula sus acciones en virtud de promover el desarrollo social de un país a partir de la formación de las nuevas generaciones. En síntesis, el quehacer docente es una actividad dinámica, recursiva y dialógica, tendente a la reflexión sobre el hecho educativo en virtud de reconceptualizar y resignificar las acciones educativas, curriculares y pedagógicas a emprender en la práctica educativa para sentar las bases del desarrollo social de un país. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2809/1756 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 12 No. 2 (2020): July-December; 46 - 55 | en-US |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 2 (2020): Julio-Diciembre; 46 - 55 | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; v. 12 n. 2 (2020): Julio-Diciembre; 46 - 55 | pt-BR |
dc.source | 2244-7997 | |
dc.subject | quehacer docente | es-ES |
dc.subject | interés constitutivos del conocimiento | es-ES |
dc.subject | currículo | es-ES |
dc.subject | teaching task | en-US |
dc.subject | constitutive interest of knowledge | en-US |
dc.subject | curriculum | en-US |
dc.title | teaching task from the optics of the constituent interest of the knowledge | en-US |
dc.title | Quehacer docente desde la óptica de los intereses constitutivos del conocimiento | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Ensayo | es-ES |