recreational strategies to foster the school integration of children with cancer of the pediatric hospital DR. AGUSTÍN ZUBILLAGA
estrategias recreativas para favorecer la integración escolar de niños con cáncer del hospital pediátrico DR. AGUSTÍN ZUBILLAGA
dc.creator | Navarro, Vaisésika | |
dc.date | 2018-07-27 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T20:18:49Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T20:18:49Z | |
dc.identifier | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1350 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5188586 | |
dc.description | The present work of educative innovation had like intention to offer recreational strategies to favor the scholastic integration of the children and adolescents with cancer of the University Hospital Paediatric “Dr. Agustín Zubillaga”, in Barquisimeto, Lara State. The study was framed within the qualitative paradigm of investigation, the same was developed in phases beginning by the diagnosis in which it was used for the information harvesting the techniques of participant observation and the structured interview, first it allowed to know the evolution the students in the learning atmosphere and second it collected of the mothers of the students, the educational ones of the service of the hospitable classroom and the own students; once systematized and analyzed collected, it was come to triangular it concluding that the subjects only saw the hospitable classroom like a distraction place, remaining to him importance to the academic process and therefore to the curricular content of the offered activities. Starting off of these conclusions it was elaborated and I execute a proposal that allowed to work the curricular contents that the students required of a significant way through recreational strategies, those that allowed the children to construct to knowledge from the interactions and the mediation of the educational one, facilitating its permanence in the hospitable classroom and its future scholastic integration. Managing itself also to involve to the relatives and the diverse actors who participate in the area of the health in all the raised activities, obtaining therefore a great impact in the learning atmosphere. | en-US |
dc.description | El presente trabajo de innovación educativa tuvo como propósito ofrecer estrategias recreativas para favorecer la integración escolar al ámbito regular del cual provienen de los niños y adolescentes con cáncer, del Hospital Universitario Pediátrico “Dr. Agustín Zubillaga”, en Barquisimeto, Estado Lara. El estudio estuvo enmarcado dentro del paradigma de investigación cualitativo. El mismo se desarrolló en cuatro capítulos, comenzando por el diagnóstico, en el cual se utilizó para la recolección de información las técnicas de observación participante y la entrevista estructurada. La primera permitió conocer la evolución de los educandos en el ambiente de aprendizaje y la segunda recogió información de las madres de los educandos, los docentes del servicio del aula hospitalaria y de los propios educandos; una vez sistematizada y analizada la información recogida, se procedió a triangularla concluyéndose que los sujetos veían al aula hospitalaria sólo como un lugar de distracción, restándole importancia al proceso académico y por lo tanto al contenido curricular de las actividades ofrecidas. Partiendo de estas conclusiones se elaboró y ejecutó una propuesta que permitió trabajar los contenidos curriculares que los educandos requerían a través de estrategias recreativas, las que permitieron a los niños construir conocimientos a partir de las interacciones y la mediación del docente, facilitando su permanencia en el aula hospitalaria y su futura integración escolar. Lográndose también involucrar a los familiares y los diversos actores que participan en el área de la salud en todas las actividades planteadas, obteniendo así un gran impacto en el ambiente de aprendizaje. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1350/640 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Vaisésika Navarro | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 4 No. 2 (2012): July - December; 96 - 115 | en-US |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 4 Núm. 2 (2012): Julio - Diciembre; 96 - 115 | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; v. 4 n. 2 (2012): Julio - Diciembre; 96 - 115 | pt-BR |
dc.source | 2244-7997 | |
dc.subject | estrategias recreativas | es-ES |
dc.subject | integración escolar | es-ES |
dc.subject | cáncer | es-ES |
dc.subject | recreational strategies | en-US |
dc.subject | scholastic integration | en-US |
dc.subject | cancer | en-US |
dc.title | recreational strategies to foster the school integration of children with cancer of the pediatric hospital DR. AGUSTÍN ZUBILLAGA | en-US |
dc.title | estrategias recreativas para favorecer la integración escolar de niños con cáncer del hospital pediátrico DR. AGUSTÍN ZUBILLAGA | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Articles | en-US |
dc.type | Artículos | es-ES |