entrevista médica: referente de calidad en las organizaciones de salud

dc.creatorReales Chacón, Lisbeth J.
dc.creatorRangel, Doralisa
dc.date2018-07-23
dc.date.accessioned2022-11-14T20:18:33Z
dc.date.available2022-11-14T20:18:33Z
dc.identifierhttps://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1235
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5188531
dc.descriptionThis qualitative research examined the medical interview (EM) as a benchmark of quality in healthcare organizations, through the phenomenological-hermeneutic, ethnographic method paradigm and harvesting techniques: participant observation, focus groups with medical residents medical internal (RMI), targeted RMI testimonials written by patients and open interviews. Techniques of data analysis are grounded theory through the constant comparative method (MCC) and triangulation techniques. Developed in three phases: I grasp the object of study epistemologically. II field research and information recorded: and III data analysis and theorizing. It was found that MS is communication that is instrumental to the health care organization to serve users with human qualities, making medical history, diagnosis and treatment to the patient, as an act of change, organizational transformation, professional, personal, human, and benchmark of hospital care. Keywords: medical interview, health organization, quality, ethnography.en-US
dc.descriptionLa presente investigación cualitativa estudió la entrevista médica (EM) como referente de calidad en las organizaciones de salud, a través del paradigma fenomenológico-hermenéutico, método etnográfico, y las técnicas de recolección: observación participante, grupos focales de discusión con médicos residentes de medicina interna (RMI), los testimonios focalizados escritos por RMI y entrevistas abiertas a los pacientes. Técnicas de análisis de la información son teoría fundamentada a través del método comparativo constante (MCC) y triangulación de técnicas. Desarrollado en tres fases: I captar al objeto de estudio epistemológicamente. II investigación de campo y registró de información: y, III análisis de la información y teorización. Se encontró que la EM es comunicación que sirve de instrumento a la organización de salud para atender a los usuarios con calidad humana, realizar historia clínica, diagnóstico y tratamiento al paciente, como acto de cambio, transformación organizacional, profesional, personal, humano, y referente de atención hospitalaria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Centroccidental Lisandro Alvaradoes-ES
dc.relationhttps://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1235/538
dc.rightsDerechos de autor 2018 Lisbeth J. Reales Chacón, Doralisa Rangeles-ES
dc.sourceRed de Investigación Educativa; Vol. 7 No. 1 (2015): January - June; 9 - 38en-US
dc.sourceRed de Investigación Educativa; Vol. 7 Núm. 1 (2015): Enero - Junio; 9 - 38es-ES
dc.sourceRed de Investigación Educativa; v. 7 n. 1 (2015): Enero - Junio; 9 - 38pt-BR
dc.source2244-7997
dc.subjectentrevista médicaes-ES
dc.subjectorganización de saludes-ES
dc.subjectcalidades-ES
dc.subjectetnografíaes-ES
dc.subjectmedical interviewen-US
dc.subjecthealth organizationen-US
dc.subjectqualityen-US
dc.subjectethnographyen-US
dc.titlemedical interview: concerning quality health organizationsen-US
dc.titleentrevista médica: referente de calidad en las organizaciones de saludes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


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