language and understanding in the making of manager
lenguaje y entendimiento en el hacer del gerente
dc.creator | Jiménez de Najul, Victoria | |
dc.date | 2018-07-21 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T20:18:28Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T20:18:28Z | |
dc.identifier | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1199 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5188511 | |
dc.description | The intent of the research is the construction of a theoretical approach to the communicative dimension of language as action in the managerial performance. It is done from the phenomenological and hermeneutical approach proposed by Habermas (2000), for the study of action seeking the understanding of facts. Methodologically this research uses the depth interview for collecting information. It is institutionally developed in the core Hector Ochoa Zuleta. Agronomy deanship. Lisandro Alvarado University. Located in Cabudare, Lara state. Key informants were: managers, responsible for activities such as crop production, teaching, extension and research. The data was collected and subjected to micro - analysis and other specific considerations and constant comparative method in version Strauss and Corbin (2002), used to generate Grounded Theory. Among the findings it is seen that the manager, subject capable of speech and action is oriented to the search for understanding, from the way of acting himself that involves a style marked by recognizing the other as legitimate, loyalty to the institution and values such as democracy and ethics. All it revealed in emerging categories: Performance, organizational environment and management style. As integrator elements to build substantive theory emerged as main category: minds for action, due to it are the axis where gravitates the possibility of manager cohesion action. Without this the teleological character of the organization is committed. Among final thoughts highlights that understanding for the action allows the organizational phenomenon, but as this occurs depends on the style of management | en-US |
dc.description | La intencionalidad de la investigación es construir una aproximación teórica de la dimensión comunicativa del lenguaje como acción en el desempeño gerencial. Abordada desde el enfoque fenomenológico y hermenéutico tal como plantea Habermas (2000), para el estudio de la acción con miras a buscar entendimiento. En lo metodológico para la recolección de información se utilizó la entrevista en profundidad. La investigación queda enmarcada institucionalmente en el Decanato de Agronomía de la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado. Ubicado en Cabudare estado Lara. Los informantes Gerentes al frente de unidades donde se desarrollan actividades de producción vegetal, docencia, extensión e investigación. La data fue sometida a micro-análisis, y demás consideraciones propias del Método Comparativo Contante en la versión de Strauss y Corbin (2002) para generar Teoría Fundamentada. Entre los hallazgos destaca como el gerente sujeto capaz de lenguaje y acción está orientado a la búsqueda de entendimiento desde su forma de hacer que implica un estilo que reconocer al otro como legítimo, la lealtad a la institución y valores como la democracia y ética. Todo ello develado en las categorías que emergieron: Desempeño, Entorno Organizacional y Estilo de Gerencia. Como elemento integrador para la construcción de la teoría sustantiva emergió la categoría Entendimiento para la Acción debido a que constituye el eje donde gravita la posibilidad de cohesión de la acción del gerente; sin ésta el carácter teleológico de la organización queda comprometido. Entre las reflexiones destacan que el entendimiento para la acción permite el fenómeno organizacional pero como se da depende del estilo de gerencia. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1199/511 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Victoria Jiménez de Najul | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 8 No. 2 (2016): July - December; 89 - 109 | en-US |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 8 Núm. 2 (2016): Julio - Diciembre; 89 - 109 | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; v. 8 n. 2 (2016): Julio - Diciembre; 89 - 109 | pt-BR |
dc.source | 2244-7997 | |
dc.subject | lenguaje | es-ES |
dc.subject | entendimiento | es-ES |
dc.subject | estilo de gerencia | es-ES |
dc.subject | acción | es-ES |
dc.subject | language | en-US |
dc.subject | understanding | en-US |
dc.subject | management style | en-US |
dc.subject | action | en-US |
dc.title | language and understanding in the making of manager | en-US |
dc.title | lenguaje y entendimiento en el hacer del gerente | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Ensayo | es-ES |