Calambres en el alma. Del dualismo cartesiano al doble gótico: el cuerpo como lo monstruoso

dc.creatorGrimozzi, Damián
dc.date2021-08-03
dc.date.accessioned2022-11-09T15:44:50Z
dc.date.available2022-11-09T15:44:50Z
dc.identifierhttp://portalreviscien.uai.edu.ar/ojs/index.php/litura/article/view/41
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5174663
dc.descriptionThe motive of the double, as we know, is central to the Gothic period and to the whole European 19th century, and it is, above all, a motive deeply anchored at the base of the modern mentality. If there is something modernity has promoted, it is the sovereign, self-sufficient and self-founding subject; and if something defines this subject, it is the use and abuse of narcissistic reason. Even with infinite will, as Descartes himself saw well, the modern subject, dragged by the great modern declension we call process of secularization, chose as substitute for God its own reason, particularly its calculating faculty. As a result, everything else we are, that which we call the body -without ever knowing what we are talking about-, has been discarded, repressed and disappeared throughout the modernity period -specially, during the positivist 19th century. In this article, I want to deal with that duality, which is intimately linked with that of matter/spirit, reality/ideality and conscious/unconscious. I am centrally going to consider the historical arch in which this binary/double motive reaches its more complete discursive development, that is, the one that goes from the European classical period to the romanticism period. I am also going to confront two very specific and apparently parted universes of discourse: that of Descartes and that of Mary Wollstonecraft Shelley. In The Passions of the Soul, Descartes performs a series of operations that seem to deal with the feelings, but in fact seek something very specific: to arrange the extensive -which includes the corporeal-. This means to remove all obstacles to the manipulation of the body and all of the extensive: an objective for which he finds several tools in the rest of his production, exemplarily in mathematics. But this splitting of the body took him further than he would have wanted. As far as we can see, less than two centuries later, the result of this hyperbole of the corporeal split emerges in Mary Shelley’s Frankenstein: mechanicism, the ungovernable engine of scientific progress, must fail, because it has not given us matter as a patient docile extension, as Descartes would have wanted, but an unmanageable and monstrously powerful double, who kills everything and everyone we love, that is, who attacks what we have repressed: our feelings, our sensitivity, our desire, and who is nothing more than pure denied body. After this modern result, Jean-Luc Nancy’s contemporary approach to the soul as extension and movement faces the problem in all its most delicate aspects and leaves us powerful tools to rethink that duality that runs through Western history as a open wound: deadly but invisible.en-US
dc.descriptionEl tema del doble, como sabemos, es central en el gótico y el siglo XIX europeos, y es sobre todo un tema anclado profundamente a la base de la mentalidad moderna. Si hay algo que la modernidad ha promovido es el sujeto soberano, autosuficiente y autofundante; y si algo define a ese sujeto es el uso y abuso de una razón narcisista. Aun poseyendo, como el mismo Descartes veía bien, una voluntad infinita, el sujeto moderno, arrastrado en esa gran declinación moderna que llamamos proceso de secularización, eligió como sustituto de Dios su propia razón y, de ésta, la parte que calcula. Como resultado, todo lo otro que somos, eso que llamamos cuerpo sin saber bien jamás de qué hablamos, ha sido descartado, reprimido y desaparecido durante todo el período llamado modernidad y, más enfáticamente aun, durante el positivista siglo XIX. De esta dualidad, íntimamente enlazada con la de materia/espíritu, realidad/idealidad y consciente/inconsciente, me quiero ocupar en este artículo. Voy a considerar de modo central el arco histórico en que su desarrollo discursivo fue más completo, esto es, el que va de la época clásica al romanticismo europeos, y voy a confrontar dos universos discursivos muy específicos y aparentemente ajenos entre sí: el de Descartes y el de Mary Wollstonecraft Shelley. En el Tratado de las pasiones, Descartes realiza una serie de operaciones que parecen ocuparse de los sentimientos, pero en realidad buscan algo muy específico: disponer de lo extenso -que incluye lo corporal-. Se trata de despejar todo obstáculo para la manipulación del cuerpo, de lo extenso: un objetivo para el que encuentra diversas herramientas en el resto de su producción, de manera ejemplar, en la matemática. Pero esta escisión del cuerpo lo lleva más lejos de lo que hubiera querido. Tan lejos que menos de dos siglos después podemos ver emerger el resultado de esta hipérbole de lo corporal escindido en el Frankenstein de Mary Shelley: el mecanicismo, motor ingobernable del progreso científico, debe fallar, porque no nos ha dado una materia, una extensión paciente y dócil, como quería Descartes, sino un doble inmanejable y monstruosamente poderoso, que mata todo lo que quiero, o sea, que ataca lo que reprimí: mis sentimientos, mi sensibilidad, mi deseo, y que no es otra cosa que puro cuerpo negado. Tras este resultado de la modernidad, el enfoque contemporáneo de Jean-Luc Nancy acerca del alma como extensión y movimiento reelabora este problema en todos sus aspectos más delicados y nos deja elementos poderosos para pensar de otro modo esa dualidad que recorre la historia del pensamiento occidental como una herida abierta, mortal pero invisible.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherLituraes-ES
dc.relationhttp://portalreviscien.uai.edu.ar/ojs/index.php/litura/article/view/41/39
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceLitura; Núm. 3 (2020)es-ES
dc.source2683-7633
dc.subjectdoblees-ES
dc.subjectmecanicismoes-ES
dc.subjectextensiónes-ES
dc.subjectalmaes-ES
dc.subjectcuerpoes-ES
dc.subjectdoubleen-US
dc.subjectmonsteren-US
dc.subjectsoulen-US
dc.subjectbodyen-US
dc.subjectmechanisismen-US
dc.title“Soul cramps”. From Cartesian dualism to the Gothic double: the theme of the body as the monstrousen-US
dc.titleCalambres en el alma. Del dualismo cartesiano al doble gótico: el cuerpo como lo monstruosoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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