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Spirituality and Semiotics of poverty in Post Vatican II Catholic monasticism
Espiritualidad y semiótica de la pobreza en el monasticismo católico posconciliar
Registro en:
10.53439/revitin.2012.01.06
Autor
Ludueña, Gustavo Andrés
Resumen
The Second Vatican Council (1962-1965) brought the emergence of deep changes in the Roman Catholic Church worldwide. These transformations were evidenced in aspects such as liturgy, interreligious dialogue, instruction of the Church’s staff and the role of the laity, among others. In this context of renovation that affected all actors of the ecclesiastic institution, this article explores and analyzes the forms of spirituality that rose up from religious experiences aimed at experimenting a consecrated life in poor settings. In this sense, this paper shows us the semiotic complexity that poverty acquired for the Catholic agents through the polysemy that the term produced in religious men and women of different orders and congregations in the light of the Council. In doing so, this investigation is focused mainly on two cases of Benedictine monastic insertion addressed at looking for proximity with subaltern sectors -in rural and suburban milieus- and, eventually, at generating a transforming political action as an imitation of their social and economic life experience. El Concilio Vaticano II (1962-1965) implicó el desarrollo de cambios profundos en la Iglesia Católica Romana a nivel mundial. Estas transformaciones se verificaron en aspectos tales como la liturgia, el diálogo interreligioso, la instrucción del personal eclesiástico y el rol del laicado, entre otros. En este contexto de renovación que afectó a todos los actores de la institución eclesiástica, el artículo explora y analiza las formas de espiritualidad surgidas de experiencias religiosas que apuntaron a experimentar una vida consagrada en medios pobres. En este sentido, el estudio permite advertir la complejidad semiótica que la pobreza adquirió para los sujetos, a partir de la polisemia que el término generó a la luz del Concilio en religiosos y religiosas de diferentes órdenes y congregaciones. Para ello, esta investigación focaliza principalmente dos casos de inserción monástica benedictina que se dirigieron a una búsqueda de proximidad con sectores subalternos -en ámbitos rurales y suburbanos- y, eventualmente, a una acción política transformadora como a una imitación de su experiencia socio económica.