“Comparación de técnicas de laboratorio para el diagnóstico de Giardia intestinalis” .

dc.creatorCalchi, Marinella
dc.creatorAcurero, E.
dc.creatorVillalobos, R.
dc.creatorColina, M
dc.creatorDi Toro, L.
dc.creatorVillalobos, C.
dc.date2014-08-07
dc.date.accessioned2022-11-05T01:12:04Z
dc.date.available2022-11-05T01:12:04Z
dc.identifierhttps://produccioncientificaluz.org/index.php/kasmera/article/view/8653
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5136771
dc.descriptionObjective: To evaluate the sensitivity and specificity of three laboratory techniques for the diagnosis of Giardia intestinalis. Materials and Methods: 31 fecal samples from pre schoolers were submitted to microscopic examination with SSF-Lugol, the Ritchie concentration method and the “Giardia-Strip” immunological method. The Ritchie technique was considered the “gold standard.“ Results: G. intestinalis cysts were identified in 6 samples (19.35%) using the Ritchie technique. The fresh test identified 5 cases of protozoan cysts (16.1%), showing a sensitivity of 83 % and specificity of 100 %. The Giardia-Strip identified cysts in 4 samples (12.9%) with 66.66 % sensitivity and 100% specificity. The positive predictive value for the “Giardia Strip” method was 14% and the negative predictive value was 93%. The fresh test showed a positive predic tive value of 100% and a negative predictive value of 96 %. Conclusions: Ritchie concentrate and the fresh test showed higher sensitivity and specificity in the diagnosis of Giardia intestinalis, when samples contain only cysts. However, the Giardia-Strip method proved faster in obtaining results.en-US
dc.descriptionEvaluar la sensibilidad y especificidad de tres técnicas de laboratorio para el diagnóstico de Giardia intestinalis. Materiales y Métodos: 31 muestras de heces provenientes de niños en edad preescolar, se procesaron a través del examen microscópico con SSF-lugol, método de concentración de Ritchie y método inmunológico “Giardia-Strip” . La Técnica de Ritchie fue considerada como “Gold Standard” . Resultados: Se identificaron quistes de Giardia intestinalis en 6 muestras (19,35%) a través de la técnica de Ritchie. La técnica del examen al fresco identificó en 5 de ellas quistes del protozoario (16,1%), mostrando una sensibilidad de 83% y especificidad del 100%. La técnica Giardia-Strip identificó quistes en 4 muestras (12,9%) con sensibilidad de 66,66% y especificidad del 100%. El valor predictivo positivo para el método de “Giardia-Strip” fue 14% y valor predictivo negativo de 93%. El examen al fresco mostró valor predictivo positivo del 100% y valor predictivo negativo de 96%. Conclusiones: El concentrado de Ritchie y el examen al fresco mostraron mayor sensibilidad y especificidad en el diagnóstico de Giardia intestinalis, cuando las muestras contienen solo quistes. Sin embargo, el método Giardia-Strip, demostró mayor rapidez en la obtención de los resultados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Zuliaes-ES
dc.relationhttps://produccioncientificaluz.org/index.php/kasmera/article/view/8653/8643
dc.rightsDerechos de autor 2014 Marinella Calchi, E. Acurero, R. Villalobos, M Colina, L. Di Toro, C. Villaloboses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceKasmera; Vol. 42 No. 1 (2014); 32-40en-US
dc.sourceKasmera; Vol. 42 Núm. 1 (2014); 32-40es-ES
dc.source2477-9628
dc.source0075-5222
dc.subjectGiardiasisen-US
dc.subjectdiagnosisen-US
dc.subjectmicroscopic examination with SSF-Lugolen-US
dc.subjectRitchieen-US
dc.subjectGiardia-Stripen-US
dc.subjectGiardiasises-ES
dc.subjectDiagnósticoes-ES
dc.subjectDirecto SSF-Lugoles-ES
dc.subjectRitchiees-ES
dc.subjectGiardia-Stripes-ES
dc.titleComparison of Laboratory Techniques For the Diagnosis of Giardia Intestinalisen-US
dc.title“Comparación de técnicas de laboratorio para el diagnóstico de Giardia intestinalis” .es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos Originaleses-ES


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