Technological risks in the engineering teaching
Riesgos tecnológicos en la enseñanza de la ingeniería
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Moreno, Miguel | |
dc.creator | Camacho, Oscar Eduardo | |
dc.date | 2011-09-27 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-04T18:52:11Z | |
dc.date.available | 2022-11-04T18:52:11Z | |
dc.identifier | http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/cienciaeingenieria/article/view/3232 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5128110 | |
dc.description | This work presents a review that shows the treatment that has been given to the technological risks conceived from a social, environmental perspective under an economic dynamics that analyzes the role of the new technologies and specifically the risks that these provoke. It is established the complex and polysemous character of this risk notion as well as the importance that would have to introduce it in the teaching-learning process considering the different dimensions or areas that are in-volved in this concept. The relationship between science and technology constitutes a connection where it is inferred that the technological development is reached if scientific development exists and vice versa, and that this relationship produces a series of risks and uncertainties, that in case of being real they might cause adverse events on the population, the envi-ronment and the socioeconomic dynamics. The risk appears as a contemporary phenomenon where the social involved processes understand the restricted of the technological risk associated with the new technologies and the different trends that it implies. | en-US |
dc.description | El presente trabajo muestra una revisión del tratamiento que se le ha dado a los riesgos tecnológicos concebidos desde una perspectiva social, ambiental bajo una dinámica socio económica, que analiza el papel de las nuevas tecnologías y específicamente los riesgos que éstas provocan. Se intenta establecer el carácter complejo y polisémico de esta noción de riesgo así como la importancia que tendría introducirlo en e proceso de enseñanza-aprendizaje considerando las distintas dimensiones o ámbitos que se involucran en este concepto. La relación entre ciencia y tecnología constituye una conexión donde se infiere que el desarrollo tecnológico se alcanza si existe desarrollo científico y viceversa, y que esta relación trae consigo una serie de riesgos e incertidumbres, que si se concretan podríamos estar en presencia de aconteceres adversos sobre la sociedad, el ambiente y la dinámica socioeconómica. Así, se presenta al riesgo como un fenómeno contemporáneo donde los procesos sociales involucrados entienden lo taxativo del riesgo tecnológico asociado a las nuevas tecnologías y las distintas tendencias que ello implica. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Ciencia e Ingeniería | es-ES |
dc.relation | http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/cienciaeingenieria/article/view/3232/3140 | |
dc.relation | http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/cienciaeingenieria/article/view/3232/32323232 | |
dc.source | Ciencia e Ingeniería; 2011: Edición Especial: “Enseñanza de la Ingeniería”; 43-52 | es-ES |
dc.source | 2244-8780 | |
dc.source | 1316-7081 | |
dc.subject | Risk; new technologies; technological risks. | en-US |
dc.subject | Riesgo; nuevas tecnologías; riesgo tecnológico. | es-ES |
dc.title | Technological risks in the engineering teaching | en-US |
dc.title | Riesgos tecnológicos en la enseñanza de la ingeniería | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | es-ES |